Wojciech Jerzy Has (1925-2000)
Wojciech Jerzy Has (1925-2000) był polskim reżyserem i scenarzystą filmowym, uznawanym za jednego z najwybitniejszych twórców polskiej kinematografii.
Urodził się w Krakowie. Studiował filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim, a następnie reżyserię na Wydziale Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi. Jego debiutem reżyserskim był film “Zezowate szczęście” (1960), który odniósł wielki sukces i zdobył nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Francisco.
W swojej twórczości Has poruszał tematykę związaną z psychologicznymi zagadnieniami, metafizyką i egzystencjalnymi dylematami jednostki. Jego filmy charakteryzowała mistyczna, tajemnicza atmosfera oraz wykorzystanie symboliki i metaforyki. Najważniejszymi dziełami w jego karierze były m.in. “Faraon” (1966), “The Saragossa Manuscript” (1965) czy “Sanatorium pod Klepsydrą” (1973).

Jego filmy były wielokrotnie nagradzane na festiwalach filmowych w Polsce i za granicą, zdobywając wiele prestiżowych nagród. Has był również wykładowcą w PWSFTviT w Łodzi oraz członkiem Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie. Zmarł w 2000 roku w Łodzi, pozostawiając po sobie wielki dorobek artystyczny.
- “Pętla” (1958)
- “Zezowate szczęście” (1960)
- “Jak być kochaną” (1963)
- “Szyfry” (1966)
- “The Saragossa Manuscript” (1965)
- “Jakubowska” (1974)
- “Złote koło” (1979)
Wojciech Jerzy Has był także autorem kilku książek, w tym powieści “Czwarty wymiar” oraz zbioru opowiadań “Hermetyczne drzwi”. Jego filmy charakteryzują się surrealistyczną i eksperymentalną formą oraz bogactwem symboli i metafor.