Kopia obowiązkowa 2025 Obowiązek 1 stycznia 2025

Przedstawiamy Państwu zmianę ustawy tak ku ciekawości o kopii obowiązkowej która to ustawa wchodzi z dniem 1 stycznia 2025

Mówi się że sarkazm to oznaka słabości ,każdy kto zajmuje się archiwizacja Audio Wideo zawodowo np 25 lat powinien zerknąć na tą ustawę regulację. O ile potrzeba tej regulacji chwiali się ustawodawcy że jakakolwiek powstałą ustawa . To urzędników na których spadnie ta ustawa

należy żałować .Ustawę często piszą osoby nie mające pojęcia o rzeczywistej pracy jaką wykonują ludzie.Na pewno ktoś był konsultantem w tej sprawie .Ale nikt  nie zweryfikował tego rynkowo.

Wystarczy z nowelizacji zobaczyć ile czas wykonawca będzie czekał na weryfikacje materiału i pieniądze 🙂 zdany na decyzje urzędnicze.

Już widzę przetargi czy wykonanie tej ustawy jakie wygeneruje koszty .Koszty które zapłacą firmy podatnicy  wytórnie

Pamiętam słowa Pana Ryszarda Kalisza o biurokracji o wradzaniu ustaw pustych czasochłonnych opinia ta była  była Negatywna.

I tyle komentarza w tej sprawie z naszej strony

Kopia obowiązkowa 2025 Obowiązek 1 stycznia 2025

 

Nieeksploatowane wcześniej dyski z interfejsem USB minimum 3.0 należy przekazywać
w oryginalnych opakowaniach lub etui razem z kablem. Dopuszczalne systemy plików:
NTFS, exFAT oraz ext4.

INFORMACJE DOTYCZĄCE MATERIAŁÓW PO RESTAURACJI CYFROWEJ
1. Tytuł filmu
…………………………………………………………………………………………………………………………
2. Nazwa podmiotu, który wykonał restaurację cyfrową
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
3. Nazwa podmiotu, który wykonał digitalizację
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
4. Nośniki źródłowe (kopie filmu) wykorzystane do restauracji (informacja o
materiałach wiodących oraz materiałach użytych jako uzupełnienie)
a) obraz
……………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
b) dźwięk
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
5. Materiały referencyjne użyte do korekcji barwnej
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………
6. Imię i nazwisko osoby sprawującej nadzór artystyczny nad obrazem i dźwiękiem
oraz rodzaj nadzoru
a) obraz
………………………………………………………………………………………………………………
b) dźwięk
…………

Wymogi techniczne i warunki
dotyczące przedsięwzięć z zakresu digitalizacji i rekonstrukcji filmów fabularnych kinowych,
dla których istnieje nośnik 35mm lub 16 mm:
I. Skan materiału światłoczułego – zapisany jako sekwencja klatek, wykonany w
rozdzielczości co najmniej 4K dla materiałów 35 mm i minimum 2K dla materiałów
16 mm oraz materiałów 35 mm dalszej generacji, o głębi kolorów – co najmniej 10
bit/kanał w skali logarytmicznej, zachowany w formacie DPX RGB(A) lub – 16 bit/kanał w
skali liniowej, zachowany w formacie TIFF RGB(A).
Wymaga się by skan materiałów był zapisany w postaci sekwencji klatek nazwanych
zgodnie z konwencją nazewniczą opublikowaną na stronie Filmoteki Narodowej,
podzielonych na foldery odzwierciedlające oryginalny podział filmu na akty.
Zalecane jest by skan materiałów kolorowych wykonany był w technologii suchej i:
• zawierał informacje o uszkodzeniach (defect map) zachowane w kanale Alpha
pliku z obrazem lub niezależną sekwencją TIFF
• był zachowany w formacie pełnej ramkia.
II. Dźwięk oryginalny. Digitalizacja oryginalnej ścieżki dźwiękowej filmu, wykonana przy
oryginalnej prędkości przesuwu taśmy, w rozdzielczości 24 bit i próbkowaniu 96 kHz
oraz zachowana w formacie WAVE PCM, z podziałem na akty.
Zalecane jest:
• próbkowanie min. 96 kHz dla magnetycznych materiałów dźwiękowych 35 mm.
• stosowanie przetworników A/D o parametrach jakościowych co najmniej:
współczynnik zniekształceń harmonicznych THD+N <-112 dB@20dBu (0.00025%),
dynamika toru A/D min. 120dB(A)
• aby digitalizacja objęła zgrany dźwięk filmu (RR), jak i ton międzynarodowy (w
formie efektów zgranych z muzyką lub odrębnych warstw-zgranych efektów i
zgranej muzyki), jeśli został odnaleziony.
III. Do wszystkich materiałów cyfrowych muszą zostać dołączone sumy kontrolne co najmniej
md5
IV. Rekonstrukcja obrazu. Przeprowadzenie czynności rekonstrukcyjnych obrazu zgodnie z
przyjętymi założeniami projektu, obejmujące wtórne uszkodzenia filmu i zmiany w jego
estetyce pod wpływem działania czasu – pod nadzorem twórcy lub innego operatora
obrazu z listy opublikowanej przez PISF na stronie www.pisf.pl, przy udziale
przedstawiciela Filmoteki Narodowej.
V. Rekonstrukcja dźwięku. Przeprowadzenie rekonstrukcji dźwięku zgodnie z przyjętymi
założeniami projektu, obejmującej korektę wtórnych uszkodzeń filmu oraz usterek barwy
i dynamiki dźwięku – pod nadzorem twórcy lub innego operatora dźwięku z listy
opublikowanej przez PISF na stronie www.pisf.pl, przy udziale przedstawiciela
Filmoteki Narodowej.
a Pełna ramka: cały obszar obrazu wraz z widoczną, co najmniej z jednostronną perforacją oraz dodatkową
ramką umożliwiającą wykonanie stabilizacji obrazu i zawierającą informację o technologii filmu.
VI. Materiały, którymi powinien być zakończony proces rekonstrukcji:
1) Master archiwizacyjny, zawierający możliwie najwięcej informacji o rozdzielczości i
kolorach. Zapisany w postaci sekwencji klatek w maksymalnej rozdzielczości rekonstrukcji –
w formacie DPX RGB lub TIFF, głębia kolorów 10 bit/kanał w skali logarytmicznej lub 16/bit
na kanał – w skali liniowej.
2) Rec. 709 jako master dla HDTV i pochodnych, cały film zapisany w formacie Apple
QuickTime ProRes 422 HQ lub w formacie otwartym DNxHD 185x/365x, w rozdzielczości
1920×1080 pikseli, głębia kolorów 10 bit/kanał, prędkość odtwarzania 25 fps, ze ścieżką
dźwiękową (opisaną w pkt IV 5c), obraz w parametrach zgodnych z ITU-R BT.709. Plik musi
posiadać planszę kontrolną, dodaną jako ostatnia klatka materiału, będącą wzorcem do
poprawnej interpretacji formatu ProRes. Jako planszę kontrolną należy stosować planszę
zgodną ze standardem ARIB STD-B28 v1.0.
3) DCDM – wykonany zgodnie z normą SMPTE 428-1-2006, zapisany w postaci sekwencji
skadrowanych klatek całego filmu w modelu przestrzeni barw X’Y’Z’, w formacie TIFF,
głębia kolorów 16 bit/kanał, zawierające tylko aktywne piksele (bez dopełniania czernią).
4) DCP – nieszyfrowana kopia DCP, w rozdzielczości nie mniejszej niż rozdzielczość
rekonstrukcji filmu, lecz nie mniej niż DCI 2K, prędkość odtwarzania 24 fps.
Obowiązkowe jest, aby nazwa paczki DCP była zgodna z konwencją nazewniczą Digital
Cinema Naming Convention (http://isdcf.com/dcnc/)
5) Dźwięk zapisany w formacie Broadcast Wave PCM, w rozdzielczości 24 bit i próbkowaniu
48 kHz, plik w formacie wielokanałowym (dla 5.1 układ LRCLfeLsRs). Układ kanałów
powinien być oznaczony w nazwie pliku.
Mastery dźwięku przygotowane dla następujących pól eksploatacji:
a) Zrekonstruowany RR (do DCDM i do mastera archiwizacyjnego)
 oryginalna prędkość filmowa (24 lub 25 fps)
 zachowanie podziału na akty (zgodnie z oryginalnymi RR magnetycznymi
lub z zapisem optycznym)
 tony referencyjne o czasie trwania 30 sekund: 1 kHz -20 dBFS (dla wszystkich
kanałów poza Lfe) oraz 80 Hz -20 dBFS (dla kanału Lfe). Start tonów – 2
minuty przed FFOA (pierwsza klatka obrazu).
 puk początkowy: 48 klatek przed FFOA, puk końcowy: 48 klatek po
LFOA (ostatnia klatka obrazu)
 format dźwięku: Broadcast WavePCM
 głębokość bitowa: 24 bit
 częstotliwość próbkowania: 48 kHz (lub 96 kHz, jeżeli taka jest oryginalna
częstotliwość przy której były wykonywane prace rekonstrukcyjne)
b) Master kinowy (do DCP i DCDM)
 prędkość filmowa 24 fps, z zachowaniem oryginalnej wysokości dźwięku
 podział na akty
 bez tonów referencyjnych
 bez puku początkowego
 bez puku końcowego
 format dźwięku : Broadcast Wave PCM
 głębokość bitowa: 24 bit
 częstotliwość próbkowania: 48 kHz
 plik zakodowany w formacie wielokanałowym (dla 5.1 układ
LRCLfeLsRs), układ kanałów powinien być oznaczony w nazwie plik
 plik o oryginalnej liczbie kanałów zapisany w formacie wielokanałowym
(dla 5.1 układ LRCLfeLsRs). Układ kanałów powinien być oznaczony w
nazwie pliku.
Uwaga: referencyjny poziom odsłuchu kinowego ustalony dla rekonstrukcji PISF : ustawienie głośności
procesora 6.0 (~81.6 dBC).
c) Master TV 5.1 + 2.0
 prędkość filmowa: 25 fps, z zachowaniem oryginalnej wysokości dźwięku
 bez podziału na akty (plik długości obrazu telewizyjnego)
 bez tonów referencyjnych
 bez puku początkowego
 bez puku końcowego
 format dźwięku: Broadcast Wave PCM
 głębokość bitowa: 24 bit
 częstotliwość próbkowania: 48 kHz
 plik w formacie wielokanałowym (dla 5.1 układ LRCLfeLsRs),
układ kanałów powinien być oznaczony w nazwach plików
 dźwięk zgodny z normą EBU R128: -23 LUFS oraz max -1.0 dBTP
(uwzględniając charakter dźwięku, w przypadku poziomu poniżej -23 LUFS
należy opisać plik jako LLF – Low Level Flag)
 Loudness Range: bez zaleceń
Uwaga: referencyjny poziom odsłuchu ustalony przez AES/EBU i ITU
d) Master do Blu-ray 5.1
 prędkość filmowa oryginalna 24 lub 25 fps, z zachowaniem oryginalnej
wysokości dźwięku
 bez podziału na akty
 bez tonów referencyjnych
 bez puku początkowego
 bez puku końcowego
 format dźwięku: Broadcast Wave PCM
 głębokość bitowa: 24 bit
 częstotliwość próbkowania: 48kHz
 plik w formacie wielokanałowym (dla 5.1 układ LRCLfeLsRs). Układ kanałów
powinien być oznaczony w nazwie pliku
6) Wszystkie formaty obrazu po rekonstrukcji, zapisane jako sekwencje klatek, powinny być
podzielone na foldery nazwane numerem aktu z którego pochodzą. Folder nadrzędny w
nazwie musi zawierać tytuł filmu i rodzaj mastera.
7) Materiały światłoczułe w ramach rekonstrukcji filmu powinny być przygotowane zgodnie z
dokumentem „Zalecenia dotyczące fabularnych materiałów światłoczułych naświetlonych z
formatu cyfrowego przekazywanych do Filmoteki Narodowej i przeznaczonych do
archiwizacji wieczystej”, udostępnionym na stronie www.fn.org.pl.
VII. Beneficjent zobowiązany jest do przeprowadzenia kolaudacji z kopii DCP, termin
kolaudacji dla PISF nie może być późniejszy od premiery (lub innych publicznych
pokazów) zrekonstruowanego cyfrowo filmu.
VIII. Beneficjent zobowiązany jest do przekazania w celach archiwizacyjnych do Filmoteki
Narodowej materiały światłoczułe przygotowane zgodnie z dokumentem „Zalecenia
dotyczące fabularnych materiałów światłoczułych naświetlonych z formatu cyfrowego
przekazywanych do Filmoteki Narodowej i przeznaczonych do archiwizacji wieczystej”,
udostępnionym na stronie www.fn.org.pl.