Czyszczenie głowicy magnetofonu Dat
Napęd magnetofonu Dat Mechanika
Jak długo użytkować Magnetofon Dat
Mechanizmy Dat Sony I Panasonic
Wskazówki porady magnetofony Dat
Magnetofony Cyfrowe Dat I DCC -informację Dla „Kowalskich”
Oryginalne Studyjne Nagrane kasety Dat
Instrukcje serwisowe Magnetofonów Dat
Wskazówki porady magnetofony Dat
WIĘCEJ WSKAZÓWEK DOTYCZĄCYCH MASZYN TAŚMOWYCH DLA…
Tascam DA-88, Alesis ADAT, Panasonic SV-3700 DAT Tutaj: Porady dla użytkowników DAT Panasonic i TASCAM DA-88 oraz… Tam: „MAXI MIDI” – poboczna sekcja o łączeniu DA-88 z konsoletą Spirit Digital. POZIOM BŁĘDÓW A KOMUNIKATY O BŁĘDACH
W czerwcowym wydaniu opisałem procedurę sprawdzania Poziomu Błędów (Error Rate) w Adat XT firmy Alesis oraz w magnetofonach DAT marki Panasonic (z wyłączeniem modeli SV-3500 i serii SV250). Na podstawie opinii otrzymanych drogą mailową, część czytelników nie zrozumiała różnicy między Poziomem Błędów (Error Rate) – który informuje o zdolności urządzenia do odczytania danych z taśmy – a komunikatem o błędzie (Error Message). Aby sprawdzić Poziom Błędów – jest to czterocyfrowa liczba – urządzenie musi być w trybie Odtwarzania (Play). „0000” to doskonały wynik.

Niektóre usterki w magnetofonach taśmowych zaliczają się do kategorii „time out” – czyli sytuacji, w której jakieś zdarzenie nie wystąpiło w wyznaczonym przedziale czasowym. Wszystkie komunikaty o błędach mogą się wyświetlać w dość zawoalowany sposób – zdarza się, że tekst pojawiający się na wyświetlaczu jest mutacją ze względu na ograniczenia znaków alfanumerycznych. Jednak ich znaczenie często sprowadza się do jednego: „Wystąpił problem natury elektro-mechanicznej. Oddaj mnie do serwisu, póki nie zjem twojej taśmy!”. Nie należy ignorować powtarzających się komunikatów o błędach. Nie panikuj też, jeśli taśma nie chce się wysunąć.
PONOWNA INICJALIZACJA
Wiele osób przyzwyczaiło się do ponownej inicjalizacji Alesis ADAT (przytrzymanie przycisków Record i Play podczas włączania zasilania) i oczekuje, że podobny zabieg przywróci do działania także inne urządzenia. DA-88 firmy TASCAM nie ma jednak procedury „re-init” dostępnej dla użytkownika. Gdy wystąpi błąd, urządzenia „zawieszają się”, by chronić siebie i twoją taśmę. Wyłączenie i ponowne włączenie (Power cycling) usuwa większość komunikatów o błędach w większości magnetofonów. Jeśli jednak problem powtarza się notorycznie, konieczna jest interwencja serwisanta.
PROBLEMY Z NAKLEJKAMI

Obecnie można żartować, że istnieje nowy rodzaj dżemu wytwarzany z genetycznie modyfikowanych owoców zwanych „Label” („naklejka”). Mówiąc poważnie, zdarza się, że zacięcie taśmy nie jest winą samego urządzenia, lecz błędu użytkownika podczas naklejania etykiety albo złej jakości samej naklejki, która nie trzyma się obudowy. Szczególnie w przypadku kaset Hi-8 należy przyklejać etykietę na grzbiecie kasety, co pokazano na Fotografii 1. Inaczej niż w taśmach DAT czy VHS, kaseta Hi-8 ma dodatkową osłonę zabezpieczającą pierwsze trzy cale taśmy, które czekają na wciągnięcie w mechanizm. Podczas ładowania taśmy osłona ta potrafi unieść naklejkę, która następnie „zahacza” o mechanizm ładujący – proste i bolesne. Jeśli taśma nie chce się wysunąć, zachowaj spokój. Jeśli zauważysz odklejającą się etykietę, może to ułatwić wyjęcie kasety. Jeśli nie masz pewności co do działania – skonsultuj się ze specjalistą.
ZACHOWAJ SPOKÓJ

Z jednej strony dokumentowanie pracy na taśmie jest ważne, ale etykieta, która odkleja się i powoduje kłopoty, nie jest twoim sprzymierzeńcem. Stosuję dwie metody etykietowania: „czystą” i „odważną”.
Metoda czysta: Przed naklejeniem paska etykiety wyczyść powierzchnię kasety wacikiem nasączonym alkoholem, aby usunąć pozostałości środków smarnych z procesu produkcji. Gdy powierzchnia wyschnie, nowa naklejka powinna trzymać się znacznie dłużej (ekstremalne temperatury mogą oczywiście skrócić żywot etykiety).
Metoda odważna: Polega na pisaniu bezpośrednio na obudowie kasety. W przypadku czarnej obudowy można użyć białej kredki świecowej (tzw. grease pencil) – napis jest bezpieczny, choć łatwy do usunięcia. Na każdej innej „kolorowej” obudowie można użyć markera Sanford Sharpie™, który pozostawi trwały ślad, przykrywalny naklejką w przyszłości.

E CLOCK ERROR
Prawie każde urządzenie ma baterię podtrzymującą pamięć ustawień użytkownika, a w przypadku niektórych magnetofonów taśmowych – także parametry kalibracji. Gdy bateria pada, wkracza „Al S. Heimer”. Pierwszą wskazówką, że bateria jest w słabej kondycji, jest niemożność zapamiętania presetów (DA-88 ma dwa takie miejsca). Ponadto komunikat „E-Clock” zwykle oznacza brak zewnętrznego sygnału Word Clock lub wideo, ale zdarza się też, że powodem jest wyciek z uszkodzonej baterii, który potrafi uszkodzić ścieżki na płycie głównej i wywołać ten komunikat wraz z szeregiem innych tajemniczych objawów.
Niezależnie od tego, czy zauważysz jakiś problem, sprawdź baterię natychmiast. Aby to zrobić, zdejmij pokrywę DA-88. Po bokach znajdują się trzy duże śruby krzyżakowe, a z tyłu – mniejsza śruba u góry pośrodku. Pod pokrywą może być również miedziana płytka, którą trzeba zdemontować. Bateria – wielkości monety dwudziestopięciocentowej – znajduje się po lewej stronie płyty SYSTEM (gdy przedni panel urządzenia jest zwrócony w twoją stronę).
Na Fotografii 2 widać baterię Panasonic BR2325, która zastępuje oryginalny model Sanyo CR2430. Wybrałem Panasonic, ponieważ żółta opaska przykrywa łączenie obudowy „plusa” i „minusa” wraz z pierścieniem izolującym – jest to miejsce, przez które mogą ulatniać się gazy (a nawet coś gorszego). Jeśli już do takiego wycieku doszło, natychmiast usuń zabrudzenia wacikiem nasączonym acetonem.

Bądź podejrzliwy wobec urządzenia, które twierdzi, że ma mało przepracowanych godzin na głowicach. Sprawdź baterię. Baterie litowe powinny mieć 3 V (wyciek nie zawsze obniża napięcie, ale generuje tzw. szum baterii). Ponieważ na rynku jest wiele starszych DA-88, warto skorzystać z każdej okazji, by oddać swój egzemplarz do przeglądu. Zleć wymianę baterii i ewentualną naprawę płyty (patrz fotografia, jeśli to konieczne), a także poproś serwisanta o sprawdzenie, czy wszystkie najnowsze poprawki mechaniczne zostały zainstalowane. (Obejmują one m.in. zestaw do samoczyszczenia, nowe talerze nawojowe, „slide cam”, a w niektórych wersjach „cam and sector gear”).
MODYFIKACJA WENTYLATORA W DA-88
DA-88 ma wentylator chłodzący zasilacz LINIOWY, natomiast DA-38 i DA-98 wyposażono w bardziej wydajny zasilacz IMPULSOWY (SWITCHING), który nie wymaga dodatkowego chłodzenia. Fabrycznie w DA-88 wentylator zasysa powietrze przez urządzenie, również przez szczelinę ładowania taśmy, co niestety wciąga do środka brud.
Chociaż Tascam nigdy nie wprowadził mojej modyfikacji wentylatora, uważam ją za istotną. Jeśli nie wierzysz w sens moich słów, spójrz na Fotografie 3-a (nowy filtr) i 3-b (brudny filtr po 800 godzinach odtwarzania i nie wiadomo ilu godzinach w trybie włączonym). Lepiej zatrzymać brud na zewnątrz, nie sądzisz?
PROBLEMY Z NABOJAMI (NAPIĘCIEM TAŚMY)
Zabrudzone sprzęgła talerzy nawojowych w DA-88 mogą powodować szereg problemów. Talerze te były już trzykrotnie przeprojektowywane i wszystkie zużywają się szybciej bez modyfikacji wentylatora. Zużyte sprzęgło talerza podającego (Supply Table Clutch) znacząco skraca żywotność głowic przy częstym używaniu funkcji Reverse Cue. Natomiast zużyte sprzęgło talerza zwijającego (Take-Up Clutch) powoduje niestabilne napięcie, co nadmiernie obciąża układ serwo silnika kapstanowego i wydłuża czas, jaki urządzenie potrzebuje, by „zaskoczyć” (zgrać się) samo ze sobą, nie mówiąc już o synchronizacji z inną maszyną.
Brud i zużyte sprzęgła, w połączeniu z zazwyczaj wysokimi fabrycznymi ustawieniami napięcia wstępnego (back-tension), mogą drastycznie skrócić żywotność głowic – nawet znacznie poniżej oczekiwanych 1000 godzin. Modyfikacja wentylatora oraz minimalne ustawienie napięcia – opisane wcześniej w mojej kolumnie oraz dostępne na stronie www.tangible-technology.com – zdecydowanie wydłużają żywot głowic.
Zajrzyj proszę do sekcji pobocznej MAXI MIDI, aby poznać wskazówki dotyczące korzystania z MIDI Machine Control z DA-88.
PANASONIC FINALE
Kiedyś odkryłem problem z magnetofonem DAT Panasonica podczas prowadzenia szkolenia z naprawy DAT w firmie CTG w Atlancie (Georgia). W kolejnym roku, mimo że zadbałem o wymianę części odpowiedzialnych za problem, urządzenia nadal miały tendencję do zacinania się. Było to frustrujące zarówno dla mojego klienta, jak i dla mnie – zwłaszcza że po weekendowym „wygrzewaniu” w warsztacie wszystko działało poprawnie. Dzięki Glennowi z Coleman Audio ponownie odkryłem problem z filcem i dźwignią napinającą, którą trzeba wymienić nawet wtedy, gdy urządzenie wciąż pracuje pozornie normalnie.
Kilka różnych wadliwych elementów może powodować nadmierny apetyt urządzenia na taśmę. Żaden z nich nie jest jednak możliwy do samodzielnej naprawy przez użytkownika. Fotografia 4 przedstawia jedyny tryb awarii, który możesz próbować samodzielnie rozwiązać – przynajmniej do tego stopnia, aby odzyskać taśmę. Podczas gdy lewy blok skośny (Left Slant Block) próbuje wsunąć taśmę z powrotem do obudowy kasety, czarna plastikowa dźwignia napinacza (Tension Arm) nie cofa się wystarczająco szybko. („Strefa kolizji” jest zaznaczona na czerwono). Ustaw windę (loading drawer) w pozycji pokazanej na fotografii i zaopatrz się w bambusowe patyczki do szaszłyków (są na tyle miękkie, że bezpiecznie można nimi manewrować w delikatnych mechanizmach DAT). Pomóż sobie nimi, przesuwając najpierw blok skośny, a następnie dźwignię napinacza zgodnie z kierunkiem strzałek.
Skończyło mi się miejsce! Ten artykuł nie zakłada, że „wiesz wszystko”, więc jeśli potrzebujesz więcej informacji, odwiedź stronę Znajdziesz tam najobszerniejsze w sieci materiały o naprawie cyfrowych magnetofonów taśmowych. „