Mechanizmy magnetofony DCC Budowa techniczna wymogi serwisowania
Czyszczenie głowicy magnetofonu Dat
Napęd magnetofonu Dat Mechanika
Jak długo użytkować Magnetofon Dat
Mechanizmy Dat Sony I Panasonic
Wskazówki porady magnetofony Dat
Magnetofony Cyfrowe Dat I DCC -informację Dla „Kowalskich”
Oryginalne Studyjne Nagrane kasety Dat
Instrukcje serwisowe Magnetofonów Dat
Zacznijmy od przynudzania
Tak wyglądał początek prototyp Magnetofonu DCC
Standardowy magnetofon kasetowy z jakością nagrania cyfrowego najwyższej klasy.
Dla niewprawnego oka wygląda jak zwykła kaseta, ale ten prototyp nie zadziała w istniejącym sprzęcie stereo.
Judith Hann prezentuje nową kasetę wykorzystującą taśmę metalową, która zawiera muzykę przekształconą w kod cyfrowy. Gdy taśma jest odtwarzana w kompatybilnym magnetofonie, kod cyfrowy jest konwertowany z powrotem na muzykę, zapewniając doskonałą jakość dźwięku bez typowego pogorszenia charakterystycznego dla tradycyjnych kaset z nagraniami.
(Alternative for „audio degradation”: bez typowych zniekształceń dźwięku występujących w standardowych kasetach).
Contents
Historia powstania formatu DCC (Digital Compact Cassette)
Tło i przyczyny rozwoju
W latach 80. i na początku 90. rynek muzyczny przechodził rewolucję cyfrową. Dominującym nośnikiem stały się płyty CD, ale istniało zapotrzebowanie na przenośny format cyfrowy, który mógłby zastąpić analogowe kasety magnetofonowe (Compact Cassette).
Firma Philips, wynalazca kaset kompaktowych (1963), chciała utrzymać swoją pozycję na rynku i stworzyć nowoczesny, cyfrowy następca kasety. Jednocześnie Sony pracowało nad MiniDisc (MD), a w studiach nagraniowych królował DAT (Digital Audio Tape). Konkurencja między formatami była zacięta.
Rozwój technologii DCC (1989–1991)
- 1989–1991 – Philips i Matsushita (Panasonic) współpracowały nad cyfrowym formatem, który zachowałby kompatybilność wsteczną z analogowymi kasetami.
- Technologia PASC – Zastosowano kompresję Precision Adaptive Subband Coding (PASC), podobną do późniejszego MPEG-1 Layer II (używanego w formatach jak MP3). Dawała dobrą jakość przy mniejszym zużyciu miejsca.
- Modyfikacja kasety – Kasety DCC wyglądały podobnie do analogowych, ale miały cyfrową ścieżkę danych i specjalny system zabezpieczeń przed kopiowaniem (SCMS).
Premiera i wprowadzenie na rynek (1992–1993)
- Wrzesień 1992 – Oficjalna premiera DCC. Philips wypuścił pierwsze odtwarzacze, m.in. DCC 900 i przenośny DCC 170.
- Główni producenci wspierający format:
- Philips (flagowe modele)
- Panasonic (tańsze wersje)
- Marantz (high-endowe dekodery)
- Sharp (odtwarzacze przenośne)
- Kasety DCC miały pojemność 45, 60, 90 i 120 minut (odpowiednik ~45–120 MB danych).