Kopiowanie kaset Studio

Minidisc -format Naprawy Informację

Minidisc -format Naprawy Informację

 

Minidisk Dyskietki Płytki
Minidisk Dyskietki Płytki

Minidisc jest formatem kontrowersyjnym

Cześć Audiofili go nie toleruje jako słabą jakość

A ja uwielbiam i uważam za najciekawszy format audio

Dźwięk jest super i samo wykonanie nośnika Pancerne

Nie zgadzam się z zarzutami ze to jakość mp3 czyli byle jaka

Udało mi się namówić kilka osób na słuchanie tego formatu i są zadowoleni.

Nie należy czytać za dużo w internecie należy samemu sprawdzić.

Pompowanie cen w internecie na drogie modele nie ma sensu i serwis i kłopoty

Wystarczy średni model

Jedna z Ważniejszych rzeczy większość Minidisc ma problem z nagrywaniem

Przed zakupem trzeba być pewnym na 100 procent czy nagrywa

Bo możemy wpaść w poważne tarapaty

nie należy też wszystkich awarii jak serwisanci zrzucać na Laser bo to nie prawda

ToC Error to problem komutatora smarów zebatek smarów na zębatkach to zrzucanie wszystkiego na Laser jest nudne przez serwisantów.

Jeśli twój Minidisc nie nagrywa Lub „wyrzuca” „płytkę disk” przyczyn prostszych niż Laser jest mnóstwo

Minidisc ma kompresje różnymi kodekami w zasadzie kilka wersji Sony

1. MiniDisc (MD) – oryginalny format (1992)

  • ATRAC (Adaptive TRansform Acoustic Coding) – podstawowy kodek używany w MiniDisc:
    • ATRAC1 (wersje 1.0 → 4.0) – kompresja stratna (~292 kbps w MD-SP)
    • ATRAC3 (używany w MDLP) – lepsza efektywność kompresji (~132 kbps lub ~105 kbps w MDLP)
    • ATRAC3plus (tylko w Hi-MD) – jeszcze lepsza jakość dźwięku (~64–256 kbps)

2. MiniDisc Long Play (MDLP, 2000)

  • ATRAC3 w dwóch trybach:
    • LP2 – 132 kbps (stereo, lepsza jakość niż MP3 przy podobnym bitrate)
    • LP4 – 105 kbps (możliwość kodowania joint-stereo, dłuższy czas nagrania)

3. Hi-MD (2004)

  • ATRAC3plus – nowsza wersja z lepszą efektywnością kompresji:
    • Obsługiwane bitrate: 64, 48, 256, 352 kbps (w zależności od trybu)
  • PCM (nieskompresowany) – 1411 kbps (CD-quality, tylko w trybie Hi-MD)
  • MP3 (tylko niektóre modele, np. MZ-RH1)

Podsumowanie głównych formatów:

Format Kodek Bitrate (kbps) Czas nagrania (80-min MD)
MD-SP ATRAC1 ~292 80 min (standard)
MD-LP2 ATRAC3 132 160 min
MD-LP4 ATRAC3 105 320 min
Hi-MD ATRAC3plus 64–352 Zależnie od ustawień
Hi-MD PCM (CD) 1411 ~28–34 min (1 GB Hi-MD)

MiniDisc wykorzystywał głównie kodeki Sony ATRAC, które w późniejszych wersjach (ATRAC3/ATRAC3plus) oferowały lepszą jakość przy niższych bitrate’ach niż MP3. Format Hi-MD dodał też możliwość zapisu nieskompresowanego PCM oraz (w niektórych modelach) MP3.

Jest jeszcze Kodek Sharpa a w zasadzie nie kodek

Skarp dodawał dodatek który uatrakcyjniał dźwięk

Sharp, podobnie jak Sony, korzystał głównie z kodeków ATRAC w swoich urządzeniach MiniDisc (MD), ponieważ format MiniDisc był opracowany przez Sony, a Sharp był jednym z głównych licencjobiorców.

Kodeki Sharp w MiniDisc:

Sharp używał tych samych podstawowych kodeków co Sony, ale czasami wprowadzał własne ulepszenia w implementacji DSP (przetwarzania sygnału). Oto główne kodeki używane w Sharpach:

  1. ATRAC1 (w standardowym MD-SP)
    • Bitrate: ~292 kbps (kompresja stratna)
    • Używany w pierwszych modelach Sharp MD (np. Sharp MD-MS100, MS200).
  2. ATRAC3 (w trybie MDLP – Long Play)
    • LP2: 132 kbps (stereo, lepsza jakość niż MP3 przy podobnym bitrate)
    • LP4: 105 kbps (joint-stereo, dłuższy czas nagrania)
    • Przykładowe modele: Sharp MD-DR7, DR77, DS8.
  3. ATRAC3plus (tylko w niektórych późnych modelach, np. Sharp Hi-MD AH1)
    • Bitrate: 64–352 kbps (lepsza efektywność niż ATRAC3)
    • Sharp nie miał wielu modeli Hi-MD, głównie Sony dominowało w tej kategorii.

Czy Sharp miał własne kodeki?

Nie – Sharp nie opracował własnych kodeków do MiniDisc, ale niektóre jego odtwarzacze miały:

  • Własne DSP (np. „1-bit digital amplifier”) – poprawiało jakość dźwięku, ale nie zmieniało formatu kompresji.
  • Dodatkowe filtry dźwięku (np. „X-Bass”, „Live Sound”) – to efekty, a nie osobne kodeki.

Podsumowanie:

Sharp używał ATRAC1 / ATRAC3 / ATRAC3plus tak jak Sony, ale czasami implementował własne algorytmy przetwarzania dźwięku dla lepszej jakości.

 

Były jeszcze sprzety ze standartem HI MD ale nie warto w nie inwestować

To już for at spekulacyjny kolekcjonerski i dośc uszkodliwy

Audiofile kupują go dla szpanu

Wystarczy zwykły format MD

 

I ostatnia sprawa Minidisc fajnie gra z tak zwanym standardowym trybem nagrywania

Wszelkie MDLP czyli geste zapisy sa tragedią mogły służyć tylko do jakiś nagrań rozmów bo jakość jest koszmarna

Nie przepłacaj za minidisc z MDLP

 

 

Specyfikacja techniczna i historia formatu MiniDisc (MD)

1. Wprowadzenie

MiniDisc (MD) to magnetooptyczny format zapisu danych opracowany przez firmę Sony w 1991 roku. Został zaprojektowany jako następca kasety magnetofonowej, oferując lepszą jakość dźwięku, możliwość szybkiego dostępu do ścieżek oraz wygodę użytkowania. Format znalazł zastosowanie zarówno wśród konsumentów, jak i profesjonalistów (np. w studiach nagraniowych i reporterach radiowych).


2. Historia MiniDisc

  • 1986 – Sony i Philips wprowadzają Digital Audio Tape (DAT), ale wysoka cena i obawy przemysłu muzycznego ograniczają jego popularność.
  • 1991 (wrzesień) – Sony ogłasza MiniDisc jako nowy cyfrowy format audio.
  • 1992 (listopad/grudzień) – Premiera pierwszych odtwarzaczy MiniDisc (np. Sony MZ-1) i nośników w Japonii i Europie.
  • 1993 – MiniDisc trafia do USA, ale walka z CD i kasetami utrudnia ekspansję.
  • 1995 – Sony wprowadza MD Data, wersję do przechowywania danych (np. dla aparatów cyfrowych).
  • 1998 – Sony prezentuje MDLP (MiniDisc Long Play), umożliwiając kompresję ATRAC3 i dłuższy zapis (do 320 minut).
  • 1999–2001 – Rozwój NetMD, pozwalającego na transfer plików z komputera przez USB.
  • 2004 – Premiera Hi-MD – zwiększona pojemność (do 1 GB) i obsługa plików WAV/MP3.
  • 2011 – Sony zaprzestaje produkcji odtwarzaczy MiniDisc.
  • 2013 – Ostatnie nośniki MiniDisc są wycofywane z rynku, choć sprzęt pozostaje w użyciu w niszowych zastosowaniach.

3. Specyfikacja techniczna

3.1. Nośnik danych

  • Typ: Magnetooptyczny (MO)
  • Średnica dysku: 64 mm (2,5 cala)
  • Pojemność:
    • Standardowy MiniDisc: 140 MB (74/80 minut audio w trybie stereo)
    • Hi-MD: 1 GB (do 45 godzin w kompresji Hi-LP)
  • Obudowa: Plastikowa kasetka (ochrona przed kurzem i uszkodzeniami)
  • Czas zapisu/odczytu: Dostęp losowy (szybszy niż kaseta)

3.2. Kompresja dźwięku

  • ATRAC (Adaptive Transform Acoustic Coding): Algorytm kompresji stratnej opracowany przez Sony.
    • Bitrate:
      • SP (Standard Play): 292 kbps (74/80 min)
      • LP2 (Long Play 2): 132 kbps (160 min)
      • LP4: 66 kbps (320 min)
  • Hi-MD: Obsługa nieskompresowanego PCM (1411 kbps, jak CD) i MP3.

3.3. Interfejsy i funkcje

  • Wejścia/wyjścia:
    • Analogowe (LINE IN/OUT)
    • Cyfrowe (optical S/PDIF) – w niektórych modelach
    • USB (NetMD/Hi-MD)
  • Zapis:
    • Nagrywanie w czasie rzeczywistym (jak kaseta)
    • Edycja ścieżek (podział, łączenie, zmiana nazw)
  • Zasilanie: Akumulator (gumowa bateria) lub zasilacz

3.4. Zalety i wady

Zalety:

  • Lepsza jakość niż kaseta
  • Odporność na wstrząsy (buforowanie danych)
  • Możliwość edycji nagrań
  • Kompaktowy rozmiar

Wady:

  • Ograniczona kompatybilność (głównie Sony i Sharp)
  • Konkurencja z CD-R i później MP3
  • Wysoka cena początkowo

4. Dziedzictwo MiniDisc

Mimo że MiniDisc nie zdobył masowej popularności jak CD, pozostał kultowym formatem wśród audiofilii i profesjonalistów. Dziś jest ceniony przez kolekcjonerów, a niektóre studia nadal używają go do nagrań terenowych.

Ciekawostki:

  • Używany przez NASA w eksperymentach dźwiękowych.
  • Występuje w filmach (np. „Matrix” – Neo przechowuje na nim pliki).

MiniDisc to przykład innowacji, która wyprzedziła swoją epokę, ale została przyćmiona przez inne technologie. 🎧📀

Uważam że Mini Disc gra świetnie jest super formatem Wartym kazdej złotówki.

Podejrzewam teorię spiskową ponieważ Minidisc był trwalszy od Płyt Cd to musiały go wyprzeć

Był za drogi kasety magnetofonowe były tanie A płyty Cd zawsze sie porysują Minidisc Nie

Polecam

 

Ponadto wspomnę Wlkmany Minidisc są super

I radio w Aucie tez mam Sony na Minidisc jest super

 

Naprawy Minidisc I ukryte manu W Minidisc

Każdy Minidisc ma ukryte menu w wielu instrukcjach jest podane jak w nie wiejść

Laicy jednak nie powinni w nie wchodzić wiele osób „zamordowało ” Swój sprzęt w taki sposób .

Stad podjąłem decyzję o nie Publikowaniu zbyt dużo

Naprawy Minidisc
Naprawy Minidisc