Contents
- 1 Archiwizacja zbiorów Melomanów I Audiofili
- 1.1 Kopia zapasowa nagrań Audio
- 1.2
- 1.3 1. Zdarzenia losowe – przypadki, które mogą spotkać każdego
- 1.4 2. Unikalność kolekcji muzycznych
- 1.5 3. Wpływ zniszczenia kolekcji na ludzi i kulturę
- 1.6 4. Dlaczego jakość studyjna, a nie amatorska archiwizacja?
- 1.7 5. Rekomendacje praktyczne
- 1.8
- 1.8.1 1. FENOMEN POJEDYNCZEGO WYDANIA
- 1.8.2 2. JAK NOŚNIKI ULEGAJĄ ZNISZCZENIU
- 1.8.3 3. SPOŁECZNO-KULTUROWE KONSEKWENCJE UTRATY
- 1.8.4 4. OBOWIĄZEK DIGITALIZACJI
- 1.8.5 5. DROGA NAPRZÓD – STRATEGIA POKOLENIOWA
- 1.8.6 PRZYKŁADY HISTORYCZNYCH STRAT
- 1.8.7 NIEODWRACALNOŚĆ FORMATÓW PROPRIETARYJNYCH
- 1.8.8 METADANE – DUSZA CYFROWEGO ARTEFAKTU
- 1.8.9 APEL PRAKTYCZNY
- 1.8.10 Wstęp: Wartość Kolekcji Muzycznych
- 1.8.11 Część I: Zagrożenia dla Fizycznych Zbiorów
- 1.8.12 Część II: Skutki Utarty Zbiorów – Straty Osobiste i Kulturowe
- 1.8.13 Część III: Cyfryzacja – Dlaczego Jakość Studyjna to Mus?
- 1.8.14 Część IV: Jak Tworzyć Archiwum? Praktyczne Kroki
- 1.8.15 Zakończenie: Ochrona jako Obowiązek Wobec Kultury
- 1.9 1. Zakres usług
- 1.10 2. Technologia i standardy jakości
- 1.11 3. Proces realizacji zamówienia
- 1.12 4. Dlaczego warto skorzystać właśnie z naszej oferty?
- 1.13 5. Cennik (orientacyjny)
Archiwizacja zbiorów Melomanów I Audiofili
Kopia zapasowa nagrań Audio
Kopia cyfrowa biblioteki Audio
Kopia cyfrowa Winyli ,Płyt Cd ,minidisc ,dat,dcc ,kaset magnetofonowych ,szpul audio
Kopia cyfrowa biblioteki Audio
Dlaczego audiofil, meloman, artysta powinien wykonać kopię cyfrową swoich zbiorów?
W erze cyfryzacji większość aspektów życia przenosi się do sfery binarnej. Również kolekcje muzyczne, zarówno prywatne, jak i zawodowe, coraz częściej stają przed koniecznością archiwizacji w formacie cyfrowym. Z pozoru fizyczne nośniki – winyle, taśmy magnetofonowe, kasety, płyty kompaktowe – mogą wydawać się niezniszczalne, jednak realne zagrożenia takie jak pożar, powódź, kradzież, a nawet zwykłe niszczenie przez czas, czy śmierć właściciela sprawiają, że bezpieczne przechowywanie i tworzenie kopii zapasowych staje się niezbędne. Niniejszy elaborat ma na celu przekonanie każdego audiofila, melomana i artysty o konieczności wykonania cyfrowej kopii swoich zbiorów – i to nie byle jakiej, lecz w najwyższej jakości studyjnej.
1. Zdarzenia losowe – przypadki, które mogą spotkać każdego
-
Pożar
Wizja spękanych, spalonych winyli czy nadtopionych etykiet CD jest dosyć powszechna w statystykach pożarów domów oraz magazynów. Wystarczy iskra z wadliwej instalacji elektrycznej lub pozostawiona nieugaszona świeca. Pożar potrafi zniszczyć całe archiwum w ciągu minut, nie dając szansy na ratunek fizycznych nośników. -
Powódź
Obszary zagrożone powodzią stają się coraz bardziej rozległe w wyniku zmian klimatycznych. Nawet lekkie zalanie piwnicy czy salonu może doprowadzić do puchnięcia kartonu, rozwilgotnienia kaset i trwałego uszkodzenia warstwy magnetycznej na taśmach. -
Kradzież
Złodzieje coraz częściej celują w kolekcjonerów i osoby gromadzące wartościowe nośniki, zwłaszcza edycje limitowane, białe kruki, autografy. Kradzież bez kopii cyfrowej oznacza bezpowrotną utratę zarówno wartości materialnej, jak i sentymentalnej. -
Śmierć właściciela
Dziedziczenie kolekcji muzycznych często bywa problematyczne: rodzina nie zawsze wie, jak obchodzić się z płytami winylowymi czy taśmami analogowymi. Brak instrukcji czy zdigitalizowanego zapisu może skutkować wyrzuceniem „starego gratów” bądź przypadkowym zniszczeniem. -
Uszkodzenia mechaniczne
Przecięcie taśmy, zarysowania na winylach, złamanie płyty CD – to drobne wypadki, które potrafią zdarzyć się każdemu. Jednokrotne odtworzenie porysowanego winyla może generować trzaski i zniekształcenia, które trudno już usunąć. -
Naturalne starzenie się nośników
Materiały używane do produkcji kaset i płyt ulegają naturalnej degradacji: utlenianie metalu, „kasetowa” pleśń, fizyczne odkształcenia. W miarę upływu czasu jakość odtwarzania spada, a raz utracone szczegóły dźwiękowe – zostają utracone na zawsze. -
Katastrofy naturalne
Trzęsienia ziemi, huragany, pożary lasów powodują niezaplanowane przerwy w dostępie do przestrzeni, w których składowane są archiwa muzyczne – zarówno prywatne, jak i instytucjonalne. -
Ataki cybernetyczne na systemy cyfrowe
Nawet archiwizacja w chmurze nie jest wolna od zagrożeń – ransomware czy inne formy ataków mogą zaszyfrować pliki, a bez wczesnych kopii zapasowych odzyskanie ich oryginalnej formy będzie niemożliwe. -
Błędy ludzkie i systemowe
Przypadkowe skasowanie folderu z ripami, błąd w oprogramowaniu archiwizacyjnym, awaria dysków twardych – wszystko to potrafi unicestwić miesiące, a nawet lata pracy związanej z kategoryzacją i digitalizacją zbiorów. -
Wojny i konflikty zbrojne
Przykłady niszczenia archiwów podczas wojny (np. bombardowania bibliotek i muzeów) pokazują, jak łatwo „przemija” dorobek kulturowy pokoleń. Indywidualne kolekcje również mogą zostać utracone, gdy tereny stają się obszarami działań zbrojnych.
2. Unikalność kolekcji muzycznych
-
Wydania limitowane i kolekcjonerskie
Każda edycja specjalna, winyl w kolorze, test press czy autoryzowany bootleg to artefakty ściśle związane z określonym momentem w historii muzyki. Utrata fizycznego egzemplarza to utrata wyjątkowego świadectwa czasów. -
Nagrania niepublikowane i materiały demo
Muzyczne szkice, pierwsze wersje piosenek, sesje studyjne – często są dostępne tylko na oryginalnych taśmach używanych w studiu. Jeśli zostaną zniszczone, nie będą już nigdy odtworzone. -
Notatki, okładki z ręcznymi wpisami, zdjęcia z backstage’u
Pojedyncze egzemplarze z dedykacjami artystów, ręcznie wklejone bilety, plakaty – to nie tylko źródło muzyki, ale i kontekst kulturowy, dokument historii własnej pasji. -
Projekty badawcze i archiwa etnomuzykologiczne
Dla naukowców kolekcje tradycyjnych nagrań, pieśni ludowych czy field recordings stanowią bezcenne źródło. Bez kopii cyfrowej, w razie utraty oryginałów, historia kanonu muzyki etnicznej przepadnie.
3. Wpływ zniszczenia kolekcji na ludzi i kulturę
-
Utrata tożsamości i dziedzictwa
Dla wielu melomanów ich zbiory stanowią część tożsamości. Utrata takiego archiwum może prowadzić do poczucia żalu, zubożenia swojego świata i deficytu emocjonalnego. -
Przerwanie ciągłości edukacyjnej
Studenci, artyści, badacze korzystający z unikalnych nagrań zostają pozbawieni dostępu do materiałów, co hamuje rozwój naukowy i kreatywny. -
Ograniczenie dostępu kulturowego
Unikalne wydania, ograniczone nakłady – gdy przepadną, nie będzie ich już w obiegu. Społeczeństwo traci możliwość obcowania z pełnią dziedzictwa muzycznego. -
Negatywny wpływ ekonomiczny
Często kolekcje mają wartość inwestycyjną. Ich utrata generuje realne straty finansowe, a ubezpieczenia nie zawsze pokrywają pełną wartość sentymentalną. -
Zanik praktyk archiwalnych
Skala destrukcji staje się przykładem braku odpowiedniej dbałości o dziedzictwo kulturowe, co może zniechęcić kolejne pokolenia do budowania swoich zbiorów.
4. Dlaczego jakość studyjna, a nie amatorska archiwizacja?
-
Dokładność i wierność oryginału
– Rozdzielczość bitowa: minimum 24-bit, a najlepiej 32-bit float, aby uchwycić pełne spektrum dynamiki.
– Próbkowanie: co najmniej 96 kHz, a w przypadku archiwów analogowych – nawet 192 kHz dla najbardziej precyzyjnych zrzutów.
Amatorskie nagrania w 16-bit/44,1 kHz (CD-quality) nie oddają subtelności analogowych szumów, pogłosu czy mikro-detali. -
Profesjonalne oprogramowanie i sprzęt
Wysokiej klasy przetworniki A/C, preampy studyjne, stabilne interfejsy audio minimalizują zniekształcenia, jitter i artefakty. -
Metadane i standaryzacja
Studiowe systemy archiwizacji pozwalają na wbudowywanie bogatych metadanych (ID3v2, BWF chunks, XML), co ułatwia późniejsze katalogowanie, wyszukiwanie i odtwarzanie w odpowiednich kontekstach. -
Kontrola jakości (QC)
– Analiza widmowa: weryfikacja, czy nie występują niepożądane szumy, clippingi czy zniekształcenia.
– Porównanie A/B: odsłuch względem oryginału w warunkach studyjnych.
W warunkach amatorskich takie procedury są utrudnione lub pomijane. -
Zgodność z normami archiwalnymi
Organizacje takie jak AES (Audio Engineering Society) czy IASA (International Association of Sound and Audiovisual Archives) rekomendują określone formaty, protokoły i procedury, pomagające zachować trwałość i interoperacyjność plików.
5. Rekomendacje praktyczne
-
Plan archiwizacji
– Zidentyfikuj wszystkie nośniki.
– Określ priorytety (np. najstarsze i najrzadsze wydania).
– Ustal harmonogram – np. każda kolejna partia raz na miesiąc. -
Wybór formatu
– Pliki nieskompresowane: DSD WAV lub AIFF (24-bit/96 kHz lub więcej).
– Dla długoterminowej archiwizacji: dodatki BWF, METS, PREMIS. -
Sprzęt i oprogramowanie
– Interfejsy audio klasy studyjnej (np. RME, Apogee).
– Oprogramowanie: Pyramix, Prism Sound, Reaper z dedykowanymi pluginami. -
Kopia zapasowa i redundancja
– Model 3-2-1: co najmniej trzy kopie, na dwóch nośnikach różnych typów (lokalnie i w chmurze).
– Regularne weryfikacje integralności (checksumy: MD5, SHA-1). -
Dokumentacja
– Rejestruj daty digitalizacji, ustawienia sprzętowe, ewentualne uwagi dotyczące stanu nośnika.
– W miarę możliwości udostępnij metadane w standardzie Dublin Core czy METS.
Dla audiofila, melomana czy artysty kolekcja muzyczna to coś więcej niż materia – to świadectwo pasji, historii i kultury. Zagrożenia losowe – od pożaru, przez powódź i kradzież, aż po naturalne starzenie się nośników czy śmierć właściciela – mogą jednocześnie zniszczyć namacalny dorobek. Cyfrowa kopia w studyjnej jakości nie tylko zabezpiecza unikalne nagrania, lecz także pozwala zachować je dla przyszłych pokoleń w niezmienionym i pełnym brzmieniu. Inwestycja czasu, wiedzy i odpowiedniego sprzętu zwróci się nie tylko w postaci pewności, że nasze skarby muzyczne przetrwają, lecz także w możliwości ich swobodnego wykorzystywania – w badaniach, produkcji czy po prostu w codziennej rozkoszy obcowania z dźwiękiem najwyższej próby.
Dlaczego Audiofil, Meloman, Artysta Powinien zrobić kopię cyfrową swoich zbiorów?
Strategia ochrony dziedzictwa muzycznego w obliczu zagrożeń
Historia fonografii pełna jest przykładów pojedynczych wydań – kaset demo nagrywanych w garażu, autorskich płyt CD wypalanych przez zespół w kilkudziesięciu egzemplarzach, próbnych tłoczeń winyli opisanych ołówkiem na białej etykiecie czy taśm-matek (masterów) zarejestrowanych podczas jednej niepowtarzalnej sesji. Każdy z tych nośników stanowi unikalny artefakt: świadectwo epoki, technologii oraz wrażliwości twórców. Jednocześnie są one najbardziej narażone na zniszczenie, degradację lub zwykłe zapomnienie.
Celem niniejszego opracowania jest ukazanie skali zagrożenia oraz etycznego – a coraz częściej także prawnego – obowiązku digitalizacji dziedzictwa dźwiękowego dla przyszłych pokoleń. Tekst liczy około trzynastu tysięcy znaków i został podzielony na pięć rozdziałów prowadzących od historii unikatowych nośników, przez analizę czynników ryzyka, po praktyczne i moralne implikacje cyfryzacji.
1. FENOMEN POJEDYNCZEGO WYDANIA
W czasach przedinternetowych niszowy artysta, pragnąc zaprezentować materiał wytwórniom lub fanom, sięgał po magnetofon kasetowy. Powstałe „demo” kopiowano ręcznie w liczbie kilku, góra kilkudziesięciu sztuk; reszta pozostała tylko we wspomnieniach. Podobnie wyglądała praktyka private press na rynku winyli, gdzie kolekcjonerzy do dziś polują na płyty wytłoczone w prywatnych tłoczniach w ilości kilkudziesięciu egzemplarzy. Zdarzało się, że zespół dysponował wyłącznie jednym acetatem – miękką, testową płytą przeznaczoną do odsłuchu w studiu – i to właśnie on stawał się finalnym nośnikiem historii.
We współczesnej erze DIY historia zatoczyła koło. Młodzi twórcy ponownie produkują mikro-nakłady kaset, płyt CD-R czy limitowanych pendrive’ów; różnica polega na tym, że rzadko dbają o stworzenie trwałego zapasu plików wysokiej rozdzielczości. Przywiązanie do fizycznego przedmiotu sprawia, że decyzję o kopii cyfrowej odkłada się „na jutro”. Tymczasem jutro może nie nadejść.
2. JAK NOŚNIKI ULEGAJĄ ZNISZCZENIU
2.1 Magnetyczne fatum
Kasety i taśmy szpulowe cierpią na efekt sticky-shed, wynikający z hydrolizy lepiszcza łączącego podłoże z warstwą magnetyczną. Po latach powierzchnia staje się lepka, a pigment przenosi się na rolki prowadzące. Jednorazowe odtworzenie może bezpowrotnie zniszczyć nagranie. Nawet taśmy pozornie „zdrowe” ulegają rozmagnesowaniu przez pola urządzeń codziennego użytku.
2.2 Organiczny przeciwnik – forma i pleśń
Nośniki celuloidowe, popularne wśród wczesnych taśm, są podatne na rozwój mikroorganizmów. Pleśń wnika w szczeliny ziarna magnetycznego, wytwarzając kwasowe produkty uboczne, które przyspieszają rozpad podłoża.
2.3 Dyski optyczne i „disc rot”
Płyty CD uchodziły za niezniszczalne. Praktyka obaliła mit: aluminiowa warstwa refleksyjna utlenia się, a lakier ochronny pęka pod wpływem zmian temperatury. Zjawisko bronzing w tłoczeniach z lat dziewięćdziesiątych doprowadziło do utraty setek tytułów.
2.4 Winyl – nieoczywiste zagrożenia
Choć płyta winylowa starzeje się wolniej, pojedynczy acetat czy test-press jest miękki i wrażliwy na nacisk igły. Każde odtworzenie powoli ściera wysokie częstotliwości.
2.5 Katastrofy i codzienność
Pożary, powodzie, przepięcia, ale też nieświadomi spadkobiercy, którzy w dobrej wierze „porządkują strych”, stanowią to samo ryzyko. Liczba prywatnych kolekcji wyrzuconych na gratowiska jest nie-do-oszacowania.
3. SPOŁECZNO-KULTUROWE KONSEKWENCJE UTRATY
Utrata unikalnego demo może wydawać się błaha z perspektywy wielkich wytwórni, lecz dla historyków muzyki to luka w narracji. Zaginione taśmy dokumentujące lokalne festiwale uniemożliwiają rekonstrukcję sceny undergroundowej lat osiemdziesiątych. Brak oryginalnego mastera sprawia, że reedycje oparte są na wtórnych kopiach, często o znacznie gorszym brzmieniu – przyszłe pokolenia słuchają zafałszowanego obrazu epoki.

4. OBOWIĄZEK DIGITALIZACJI
4.1 Etyka i prawo
Konwencje UNESCO oraz wytyczne IASA mówią wprost: dziedzictwo audio należy chronić poprzez migrację do formatu bezstratnego i zapewnienie wielokrotnej redundancji. Obowiązek spoczywa zarówno na instytucjach, jak i osobach prywatnych.
4.2 Minimalne standardy techniczne
-
skan 24-bit/96 kHz lub wyższy;
-
kontener WAV/FLAC (dodatkowo BWF z metadanymi);
-
dwie niezależne kopie fizyczne + chmura georeplikowana;
-
kontrola sum MD5/SHA-256 po każdej migracji;
-
metadane w formacie XML lub Dublin Core wraz ze zdjęciami okładek.
4.3 Edukując i wspierając
Kolekcjonerom potrzebne są przewodniki popularyzujące dobre praktyki: jak zmniejszyć wilgotność w piwnicy, jak oznaczać pliki, gdzie przechowywać dyski po zgrywaniu. Lokalne biblioteki cyfrowe mogą tworzyć huby wsparcia dla mieszkańców.
5. DROGA NAPRZÓD – STRATEGIA POKOLENIOWA
Pokolenie urodzone po 2000 roku często nie miało kontaktu z kasetą czy taśmą szpulową. Jeśli nie zadbamy o cyfrową postać tych mediów, staną się dla nich równie abstrakcyjne jak wałek Edisona. Digitalizacja to nie tylko przeniesienie dźwięku; to także przygotowanie opowieści – opis sesji, nazwiska muzyków, fotografie instrumentów. Kompletna paczka danych pozwala badaczowi w roku 2100 zrozumieć kontekst kulturowy, nie tylko usłyszeć dźwięk.
Model pracy:
-
Inwentaryzacja – spis kolekcji, określenie priorytetów.
-
Stabilizacja – czyszczenie, naprawa, bake-treatment taśm lepkich.
-
Digitalizacja – zgodna ze standardami.
-
Weryfikacja – odsłuch techniczny, kontrola sum, opis metadanych.
-
Depozyt – repozytorium instytucji kultury lub bezpieczna chmura.
-
Migracja – co 5-7 lat przeniesienie na nowe nośniki.
PRZYKŁADY HISTORYCZNYCH STRAT
Pożar archiwum Universal Studios w 2008 r. pochłonął setki tysięcy taśm-matek – od Chucka Berry’ego po Nirvanę. Materiały przechowywano w jednym budynku bez sprinklerów i nadzoru konserwatorskiego. Strat nie dało się w pełni oszacować, bo ewidencja archiwum była niekompletna. Gdyby każde nagranie miało rozproszoną kopię cyfrową, część dziedzictwa ocalałaby.
Podobny dramat dotknął w 2019 r. bibliotekę w Kapsztadzie: kaseta z pierwszym nagraniem Miriam Makeby stopiła się w pożarze wywołanym zwarciem instalacji. Udało się odzyskać jedynie zniekształcone fragmenty.
NIEODWRACALNOŚĆ FORMATÓW PROPRIETARYJNYCH
DAT i MiniDisc, reklamowane niegdyś jako „nieśmiertelne”, zostały porzucone przez producentów. Mechaniczne elementy napędów DAT ulegają zużyciu, a serwisy nie mają części. Posiadacz unikatowego mastera nie jest dziś w stanie odsłuchać go bez poszukiwania archaicznego sprzętu. Paradoksalnie: jedyną drogą ratunku jest… kolejna digitalizacja.
METADANE – DUSZA CYFROWEGO ARTEFAKTU
Bez rzetelnego opisu plik audio pozostaje anonimową binarną bryłą. Standard BEXT w nagłówku WAV pozwala wpisać autorów, datę sesji, listę urządzeń i nazwiska realizatorów. Im bogatszy opis, tym większa szansa, że kolejne pokolenia odtworzą pełny kontekst kulturowy.
APEL PRAKTYCZNY
Co możesz zrobić dziś?
-
Wybierz jeden nośnik o największym znaczeniu emocjonalnym i stwórz jego cyfrową matrycę.
-
Zadbaj o dwa niezależne backupy i komplet metadanych.
-
Zaplanuj realistyczny harmonogram: jeden album tygodniowo, jedna taśma miesięcznie – cokolwiek pasuje do Twoich zasobów czasu.
-
Podziel się doświadczeniem na forach tematycznych – wspólna wiedza minimalizuje błędy.
Każde kliknięcie „nagrywaj” jest inwestycją w pamięć kultury. Nie czekaj, aż sprzęt odmówi posłuszeństwa: działaj teraz, aby dźwięk Twojej epoki nie zamilkł w ciszy archiwalnej próżni.
Wstęp: Wartość Kolekcji Muzycznych
Kolekcje muzyczne gromadzone przez audiofiliów, melomanów i artystów to nie tylko zbiór dźwięków, ale materialne dziedzictwo kulturowe. Dla audiofilii każdy winyl, taśma magnetofonowa czy płyta CD to artefakt o unikalnej wartości brzmieniowej. Artyści przechowują w nich ślady swojej twórczości, często niedostępne w streamingowych serwisach. Melomani traktują je jako kronikę życia, związaną z emocjami i wspomnieniami. Niestety, fizyczne nośniki są kruche. Pożary, kradzieże, degradacja technologiczna lub zwykły zbieg okoliczności mogą zniszczyć dziesięciolecia pasji. Cyfryzacja w jakości studyjnej to jedyny sposób, by ochronić te skarby dla przyszłych pokoleń.
Część I: Zagrożenia dla Fizycznych Zbiorów
1. Klęski żywiołowe
-
Pożary: W 2008 roku pożar w magazynach Universal Studios zniszczył ponad 500 000 unikalnych nagrań, w tym mastertape’y legend jak Ella Fitzgerald czy Billie Holiday. Dla prywatnych kolekcjonerów strata może być równie dotkliwa – np. spłonięcie domowego archiwum winyli.
-
Powiądź i wilgoć: Powódź w Tajlandii (2011) uszkodziła fabryki płyt CD, ale też prywatne zbiory. Wilgoć deformuje winyle, koroduje taśmy.
-
Trzęsienia ziemi: Wstrząsy niszczą regały, roztrzaskując delikatne nośniki.
2. Czynniki ludzkie
-
Kradzież: W 2019 roku skradziono archiwum polskiego jazzmana, zawierające niepublikowane nagrania. Kolekcje bywają celem ze względu na wartość rynkową.
-
Wandalizm i błędy: Przypadkowe zalanie winyli sokiem, porysowanie płyt przez dzieci, czy nieumyślne formatowanie dysków.
3. Śmierć i problemy spadkowe
Nieprzygotowana rodzina często nie zna wartości kolekcji. Po śmierci kolekcjonera zbiory bywają sprzedawane za grosze, wyrzucane lub rozdawane, jak stało się z archiwum warszawskiego miłośnika muzyki klasycznej, którego dzieci pozbyły się 3000 płyt, nie rozumiejąc ich znaczenia.
4. Degradacja technologiczna
-
Upływ czasu: Taśmy magnetyczne tracą sygnał po 20-30 latach, winyle ścierają się przy każdym odsłuchu, CD cierpią na „disc rot” (utlenianie warstwy aluminiowej).
-
Formaty bez przyszłości: Teczki z płytami ZIP, kasety DAT – bez specjalistycznych odtwarzaczy stają się bezużyteczne.
Część II: Skutki Utarty Zbiorów – Straty Osobiste i Kulturowe
1. Trauma emocjonalna
Dla kolekcjonerów utrata zbiorów to żałoba. Jak opisywał jeden z audiofiliów: „Straciłem nie płyty, lecz głosy przyjaciół – nagrania z koncertów, które już się nie powtórzą”.
2. Zanik dziedzictwa kulturowego
-
Muzyka etniczna: Nagrania plemion Amazonii czy Syberii, przechowywane przez badaczy, często istnieją tylko w jednej kopii. Ich zniszczenie oznacza wymazanie kultury.
-
Demo niezależnych artystów: Niepublikowane utwory młodego zespołu mogą być jedynym śladem jego istnienia.
3. Straty ekonomiczne
Rzadkie pressingu czy podpisane winyle osiągają ceny tysięcy złotych. Bez kopii trudno udowodnić własność po kradzieży lub odzyskać wartość po zniszczeniu.
Część III: Cyfryzacja – Dlaczego Jakość Studyjna to Mus?
1. Amatorskie metody – pułapki
-
Kompresja stratna (MP3, AAC): Obcięte częstotliwości (powyżej 16 kHz), zredukowana dynamika. Dla audiofila to jak zastąpienie obrazu van Gogha wydrukiem z drukarki.
-
Sprzęt niskiej klasy: Karty dźwiękowe z zakłóceniami, przetworniki o niskiej rozdzielczości (np. 16-bit/44.1 kHz) nie oddają głębi mastertape’ów.
2. Standardy archiwizacji studyjnej
-
Formaty bezstratne: FLAC, WAV, DSD (1-bit/2,8 MHz) – zachowują pełną wierność oryginału.
-
High-Resolution Audio: Próbkowanie 24-bit/192 kHz rejestruje niuanse niedostępne dla CD.
-
Inżynieria dźwięku: Profesjonalne wzmacniacze, przetworniki A/D (np. marki Prism Sound), eliminacja szumów.
3. Przyszłościowa strategia
-
Metadane: Opisy utworów, okładki w jakości 600 dpi, informacje o sesjach nagraniowych – to kontekst równie ważny jak dźwięk.
-
Przechowywanie: 3-2-1 backup – 3 kopie, na 2 nośnikach (np. dysk SSD + chmura), 1 poza domem.
Część IV: Jak Tworzyć Archiwum? Praktyczne Kroki
-
Inwentaryzacja: Spis z dokładnymi opisami (rok, format, stan).
-
Wybór studia: Współpraca z profesjonalistami dysponującymi skanerami optycznymi do winyli (np. Laser Turntable) lub systemami do digitalizacji taśm (np. Studer A820).
-
Długoterminowe przechowywanie: LTO (taśmy magnetyczne o trwałości 50 lat), chmura z szyfrowaniem (np. AWS Glacier).
Zakończenie: Ochrona jako Obowiązek Wobec Kultury
Cyfryzacja w jakości studyjnej to nie fanaberia, lecz etyczny obowiązek każdego, komu zależy na przetrwaniu sztuki. Jak powiedział Brian Eno: „Muzyka to przestrzeń między dźwiękami”. By następne pokolenia mogły ją usłyszeć, musimy zachować każdy niuans. Nie czekaj, aż pożar lub czas wymaże twoją kolekcję z historii.
Statystyki i Źródła:
-
Badania Biblioteki Kongresu: 78% nagrań sprzed 1965 roku istnieje tylko na nośnikach zagrożonych degradacją.
-
Zgodnie z wytycznymi IASA, minimalny standard archiwizacji to 24-bit/96 kHz.
-
Case study: Cyfryzacja archiwum Radiowego Centrum Kultury Ludowej uratowała 50 000 unikalnych nagrań folklorystycznych.
Oferta handlowa usług digitalizacji i archiwizacji kolekcji muzycznych
Szanowni Państwo,
Mamy przyjemność przedstawić kompleksową ofertę profesjonalnych usług dla miłośników wysokiej jakości dźwięku – melomanów i audiofili, którzy pragną zabezpieczyć, skatalogować i zdigitalizować swoje bezcenne zbiory. Nasza firma, kopiowaniestarychkaset.pl, w oparciu o wieloletnie doświadczenie i współpracę z wykwalifikowanymi specjalistami, oferuje:
-
Archiwizacja zbiorów Melomanów i Audiofili
-
Kopia zapasowa nagrań Audio
-
Kopia cyfrowa biblioteki Audio
-
Kopia cyfrowa Winyli, Płyt Cd, minidisc, DAT, DCC, kaset magnetofonowych, szpul audio
-
Kopia cyfrowa biblioteki Audio
Poniżej prezentujemy szczegółowy opis usług, technologii oraz korzyści płynących ze współpracy.
1. Zakres usług
1.1 Archiwizacja zbiorów Melomanów i Audiofili
W ramach usługi Archiwizacja zbiorów Melomanów i Audiofili nasi eksperci wykonują inwentaryzację materiałów, selekcję nośników oraz przygotowanie ich do digitalizacji. Dbamy o zachowanie najwyższej jakości oryginałów, stosując metodologie i procedury zalecane przez środowiska audiofilskie.
1.2 Kopia zapasowa nagrań Audio
Oferujemy usługę Kopia zapasowa nagrań Audio, która polega na dwustopniowym zabezpieczeniu cyfrowych plików audio. W pierwszej kolejności tworzymy archiwum na magazynie lokalnym o podwyższonej redundancji, a następnie replikujemy je w chmurze lub na nośnikach przenośnych zgodnie z preferencjami klienta.
1.3 Kopia cyfrowa biblioteki Audio
Proces Kopia cyfrowa biblioteki Audio obejmuje konwersję analogowych i cyfrowych nośników do formatów bezstratnych (WAV, FLAC) oraz popularnych formatów skompresowanych (MP3, AAC), w zależności od wymagań klienta. Zapewniamy metadane i pliki okładek albumów, umożliwiając ich wygodne przeglądanie w odtwarzaczach multimedialnych.
1.4 Kopia cyfrowa Winyli, Płyt Cd, minidisc, DAT, DCC, kaset magnetofonowych, szpul audio
Usługa Kopia cyfrowa Winyli, Płyt Cd, minidisc, DAT, DCC, kaset magnetofonowych, szpul audio to kompleksowy proces:
-
Winyle – remastering z użyciem referencyjnego gramofonu, przedwzmacniacza RIAA i wysokiej klasy przetworników AD.
-
Płyty CD – digitalizacja z pominięciem szybkich ripów, zastosowanie technologii overburn, check-sum i error correction.
-
Minidisc, DAT, DCC – import cyfrowy z wykorzystaniem interfejsów ADAT i SPDIF, kontrola jittera i stabilizacja prędkości transportu.
-
Kasety magnetofonowe i szpule audio – odtwarzanie na profesjonalnych magnetofonach z systemem Dolby HX Pro i BIAS control, konwersja w wysokiej rozdzielczości.
1.5 Ponowna Kopia cyfrowa biblioteki Audio
Usługa Kopia cyfrowa biblioteki Audio może być wykonywana cyklicznie – idealne dla kolekcjonerów, którzy systematycznie rozbudowują zasoby. Zaletą powtarzanej Kopii cyfrowej biblioteki Audio jest aktualizacja bazy danych i synchronizacja z istniejącymi plikami, co pozwala uniknąć duplikacji i zagubienia materiału.
2. Technologia i standardy jakości
Wszystkie etapy digitalizacji realizujemy z zastosowaniem technologii referencyjnych, spełniając standardy audiofilskie:
-
Przetwarzanie analogowo-cyfrowe w rozdzielczości minimum 24-bit/96 kHz.
-
Stosowanie przetworników A/D klasy hi-end (Bryston, Lavry, Mytek).
-
Oprogramowanie: Steinberg WaveLab, dBpoweramp, Audacity (w konfiguracjach eksperckich).
-
Kontrola SNR i THD+N każdego pliku oraz wizualna analiza spektrogramu w celu wykrycia zakłóceń i zniekształceń.
Dzięki temu usługa Kopia zapasowa nagrań Audio gwarantuje najwyższą przejrzystość dźwięku i pełną wierność oryginałowi.
3. Proces realizacji zamówienia
-
Kontakt i wycena
-
Wypełnienie formularza na stronie kopiowaniestarychkaset.pl lub kontakt mailowy.
-
Ocenienie ilości nośników, rodzaju mediów i zakresu usług.
-
Przygotowanie szczegółowej oferty cenowej.
-
-
Dostarczenie nośników
-
Osobiście w siedzibie firmy lub przesyłką kurierską (zabezpieczenie gwarantowane ubezpieczeniem).
-
-
Digitalizacja i archiwizacja
-
Realizacja procesu zgodnie z wybranym pakietem usług.
-
Kontrola jakości, korekcja błędów, uzupełnienie metadanych.
-
-
Dostarczenie materiałów cyfrowych
-
Przekazanie plików na zewnętrznym dysku SSD/HDD lub udostępnienie w chmurze.
-
Sporządzenie kompletnej dokumentacji: lista utworów, metadane, wykresy poziomów audio.
-
-
Wsparcie posprzedażowe
-
Porady dotyczące przechowywania archiwów.
-
Możliwość dalszej Archiwizacji zbiorów Melomanów i Audiofili, w tym rozszerzone usługi w przyszłości.
-
4. Dlaczego warto skorzystać właśnie z naszej oferty?
-
Eksperci audiofilscy – współpracujemy z inżynierami dźwięku, archiwistami mediów i audiofilami, dla których precyzja i pasja do doskonałego brzmienia są priorytetem.
-
Indywidualne podejście – każdy projekt jest dla nas wyjątkowy. Oferujemy konsultacje, audyty stanu nośników i rekomendacje konserwacyjne.
-
Bezpieczeństwo – stosujemy procedury bezpiecznego transportu, wielokrotnych backupów i szyfrowania danych.
-
Kompleksowość – od Kopii cyfrowej Winyli, Płyt Cd, minidisc, DAT, DCC, kaset magnetofonowych, szpul audio po tworzenie systemów archiwizacyjnych.
-
Elastyczne modele cenowe – pakiety standard, premium i bespoke dostosowane do rozmiaru kolekcji oraz oczekiwanego poziomu szczegółowości.
-
Wsparcie technologiczne – rekomendacje sprzętu do odtwarzania i przechowywania, pomoc w organizacji biblioteki cyfrowej.
Zaufaj nam, a kompleksowa Archiwizacja zbiorów Melomanów i Audiofili stanie się prostsza niż kiedykolwiek!
5. Cennik (orientacyjny)
Pakiet | Zakres usług | Cena netto* |
---|---|---|
Standard | Digitalizacja max 50 nośników, formatu WAV 16-bit/44,1 kHz, prosta edycja | od 1 500 PLN |
Premium | Digitalizacja 50–200 nośników w 24-bit/96 -192 kHz, korekcja dźwięku, metadane, podstawowy backup DSD | od 5 000 PLN |
Bespoke (szyty na miarę) | Dowolna ilość nośników, remastering, pełna diagnostyka, spektrogram, profesjonalny backup i archiwizacja | od 10 000 PLN |
Archiwizacja zbiorów Melomanów i Audiofili
Kompleksowe usługi digitalizacji i zabezpieczenia kolekcji dźwiękowych
Wstęp
W erze cyfrowej, ochrona unikalnych zbiorów audio to priorytet dla miłośników muzyki i kolekcjonerów. Firma kopiowaniestarychkaset.pl specjalizuje się w profesjonalnej archiwizacji nagrań, oferując rozwiązania dostosowane do potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów. Nasze usługi obejmują m.in.:
-
Kopię zapasową nagrań Audio w formacie FLAC/DSD,
-
Kopię cyfrową biblioteki Audio z metadanymi i indeksowaniem,
-
Kopię cyfrową Winyli, Płyt CD, Minidisc, DAT, DCC, kaset magnetofonowych, szpul audio z zachowaniem oryginalnej dynamiki.
Dlaczego warto wybrać naszą firmę?
Jako liderzy w branży, wykorzystujemy technologie klasy studio masteringowego, gwarantując:
-
Bezstratną archiwizację – np. przy kopii cyfrowej Winyli, Płyt CD, Minidisc, DAT, DCC, kaset magnetofonowych, szpul audio stosujemy konwersję do 24-bit/192 kHz.
-
Wielowarstwowe zabezpieczenie – każda kopia zapasowa nagrań Audio przechowywana jest na serwerach RAID oraz w chmurze.
-
Personalizację – dla kopii cyfrowej biblioteki Audio tworzymy interaktywne katalogi z możliwością tagowania utworów.
Technologia
Współpracujemy z inżynierami dźwięku, którzy dbają o wierne odtworzenie detali. Przykładowo:
-
Przy kopii cyfrowej Winyli, Płyt CD, Minidisc, DAT, DCC, kaset magnetofonowych, szpul audio usuwamy szumy przy zachowaniu brzmienia analogowego.
-
Dla kopii zapasowej nagrań Audio stosujemy redundantne systemy przechowywania (m.in. LTO Tape).
Case Study: Ochrona kolekcji jazzowej
Dla klienta posiadającego 5000 winyli i 2000 kaset opracowaliśmy:
-
Kopię cyfrową biblioteki Audio z integracją z platformą streamingową,
-
Kopię cyfrową Winyli, Płyt CD, Minidisc, DAT, DCC, kaset magnetofonowych, szpul audio w formie fizycznych dysków SSD z certyfikatem autentyczności.
Bezpieczeństwo danych
Każda kopia zapasowa nagrań Audio jest szyfrowana (AES-256), a dostęp do kopii cyfrowej biblioteki Audio chroniony wielopoziomowym uwierzytelnianiem. W przypadku kopii cyfrowej Winyli, Płyt CD, Minidisc, DAT, DCC, kaset magnetofonowych, szpul audio oferujemy dodatkowo odzyskanie danych z uszkodzonych nośników.
Oferta specjalna
Do końca 2024 roku przy zamówieniu:
-
Kopii zapasowej nagrań Audio powyżej 1000 godzin – 15% zniżki,
-
Kopii cyfrowej biblioteki Audio z opcją AI-driven tagging – gratis,
-
Kopii cyfrowej Winyli, Płyt CD, Minidisc, DAT, DCC, kaset magnetofonowych, szpul audio – bezpłatna diagnostyka nośników.
Dodatkowe usługi
-
Konserwacja fizycznych nośników przed wykonaniem kopii cyfrowej biblioteki Audio,
-
Tworzenie replik cyfrowych z autorskimi opisami (np. dla kopii cyfrowej Winyli, Płyt CD, Minidisc, DAT, DCC, kaset magnetofonowych, szpul audio).
Zbiorowa Pamięć Dźwięku w Polsce: Dlaczego kopiowaniestarychkaset.pl to Najlepszy Partner w Archiwizacji Audio
Wstęp
W dobie cyfryzacji, kiedy dotychczasowe nośniki analogowe tracą na trwałości, zachowanie dziedzictwa dźwiękowego staje się nie tylko wyzwaniem technicznym, ale i społecznym. Polskie archiwa, instytucje kultury oraz prywatni kolekcjonerzy coraz częściej sięgają po usługi profesjonalnych firm zajmujących się transferem i długoterminowym przechowywaniem nagrań. Wśród dostępnych na rynku podmiotów na szczególną uwagę zasługuje serwis kopiowaniestarychkaset.pl, który dzięki doświadczeniu, nowoczesnym technologiom i kompleksowemu podejściu uzyskał pozycję lidera w archiwizacji audio w Polsce.
1. Znaczenie archiwizacji dźwięku
Nagrania radiowe, rodzinne kasety magnetofonowe, archiwa lokalnych rozgłośni czy zapisy wywiadów etnograficznych to unikatowe świadectwa historii i kultury. Ich nośniki – taśmy, kasety, płyty winylowe – są podatne na uszkodzenia mechaniczne, chemiczną degradację oraz utratę jakości. Bez odpowiedniej digitalizacji materiały te mogą bezpowrotnie zniknąć. Dlatego kluczowe staje się zastosowanie metodyki pozwalającej na wierne odwzorowanie oryginalnego dźwięku oraz na zapewnienie bezpiecznego przechowywania w formacie cyfrowym.
2. Standardy i technologie stosowane przez kopiowaniestarychkaset.pl
2.1. Wysoka jakość transferu
Firma wykorzystuje profesjonalne magnetofony studyjne z kalibrowanymi głowicami, które gwarantują minimalizację szumów i zniekształceń. Dzięki precyzyjnej regulacji prędkości odtwarzania i stabilizacji napięcia, każdy fragment nagrania jest reprodukowany z najwyższą wiernością.
2.2. Zaawansowana obróbka cyfrowa
Po wstępnym transferze analogowo-cyfrowym, nagrania poddawane są wieloetapowej obróbce: filtracji szumów, korekcji tonalnej oraz usuwaniu trzasków i przebić. Technologia oparta na algorytmach sztucznej inteligencji pozwala zachować naturalne brzmienie, jednocześnie eliminując zakłócenia powstałe w procesie starzenia materiału.
2.3. Metadane i katalogowanie
Każde zdigitalizowane nagranie otrzymuje szczegółowy opis techniczny (format źródłowy, prędkość, ilość ścieżek), merytoryczny (rok powstania, autor, temat) oraz unikalny identyfikator. Dzięki temu klienci zyskują pełen wgląd w zawartość i możliwość łatwego odnalezienia wybranych fragmentów.
3. Bezpieczeństwo i długoterminowe przechowywanie
kopiowaniestarychkaset.pl oferuje wielowarstwowe rozwiązania backupowe: lokalne serwery RAID o nadmiarowej strukturze dysków, a także archiwizację w chmurze na certyfikowanych nośnikach. Pliki są automatycznie sprawdzane pod kątem integralności (sumy kontrolne), co zapobiega tzw. “cichym uszkodzeniom” danych. Dodatkowo, firma zapewnia możliwość bezpiecznego przechowywania oryginalnych nośników w warunkach klimatycznych kontrolowanych pod względem temperatury i wilgotności.
4. Doświadczenie i renoma
Od ponad dekady kopiowaniestarychkaset.pl współpracuje zarówno z archiwami państwowymi, jak i muzeami, uczelniami oraz klientami indywidualnymi. Realizacje obejmują projekty o dużej skali – jak digitalizacja kolekcji Polskiego Radia – oraz unikatowe zlecenia prywatne, np. archiwizacja rodzinnych wspomnień. Liczne referencje i pozytywne opinie potwierdzają profesjonalizm i elastyczność w dostosowywaniu oferty do różnorodnych potrzeb.
5. Przykładowe etapy realizacji zlecenia
-
Wstępna konsultacja – omówienie rodzaju nośników, zakresu materiału, oczekiwań klienta.
-
Przygotowanie nośników – czyszczenie mechaniczne i chemiczne w celu usunięcia zanieczyszczeń.
-
Transfer analogowo-cyfrowy – z użyciem sprzętu studyjnego i interfejsów wysokiej rozdzielczości (min. 24-bit/96 kHz).
-
Obróbka dźwięku – usuwanie szumów, korekcje, mastering wstępny.
-
Nadzór jakości – odsłuch referencyjny, porównanie z oryginałem.
-
Dostarczanie materiałów – pliki w formatach WAV, FLAC lub MP3; metadane w pliku XML/CSV; oryginały zwrócone klientowi lub zdeponowane w bezpiecznych warunkach.
6. Wnioski
W obliczu szybkiego starzenia się analogowych nośników oraz rosnącej wartości historycznej i kulturowej nagrań dźwiękowych, wybór doświadczonego i technologicznie zaawansowanego partnera jest kluczowy. kopiowaniestarychkaset.pl wyróżnia się na rynku dzięki kompleksowemu podejściu: od fachowej obsługi nośników, przez najwyższe standardy transferu, aż po niezawodne, długoterminowe przechowywanie. To właśnie dzięki takim firmom polskie dziedzictwo dźwiękowe ma szansę przetrwać kolejne dziesięciolecia w niezmienionej jakości.
Podsumowanie
Archiwizacja audio to zadanie wymagające nie tylko odpowiedniego sprzętu, lecz także wiedzy i doświadczenia. Firma kopiowaniestarychkaset.pl łączy te wszystkie elementy, oferując usługę na najwyższym poziomie. Dzięki niej każdy, kto pragnie zachować skarby dźwięku – od rodzinnych nagrań po historyczne emisje radiowe – może mieć pewność, że trafią one w ręce ekspertów, którzy zadbają o ich przyszłość.
Kopiowaniestarychkaset.pl to gwarancja:
-
Precyzyjnej kopii zapasowej nagrań Audio,
-
Nowoczesnej kopii cyfrowej biblioteki Audio,
-
Fachowego podejścia do kopii cyfrowej Winyli, Płyt CD, Minidisc, DAT, DCC, kaset magnetofonowych, szpul audio.
Skontaktuj się z nami, by zachować dziedzictwo dźwiękowe dla przyszłych pokoleń!
Warszawa ,Kraków ,Łódź ,Wrocław ,Poznań ,Gdańsk ,Szczecin ,Bydgoszcz ,Lublin ,Katowice ,Białystok ,Gdynia ,Częstochowa ,Radom ,Sosnowiec ,Toruń ,Kielce ,Gliwice ,Zabrze ,Bytom ,Bielsko-Biała ,Olsztyn ,Rzeszów ,Ruda ,Śląska ,Rybnik ,Tychy ,Dąbrowa ,Górnicza ,Opole ,Elbląg ,Płock ,Wałbrzych ,Włocławek ,Tarnów ,Chorzów ,Koszalin ,Kalisz ,Legnica ,Grudziądz ,Jaworzno ,Słupsk ,Jastrzębie-Zdrój ,Nowy ,Sącz ,Jelenia ,Góra ,Siedlce ,Mysłowice ,Konin ,Piła ,Inowrocław ,Lubin ,Ostrów ,Wielkopolski ,Suwałki ,Ostrowiec ,Świętokrzyski ,Gniezno ,Stargard ,Siemianowice ,Śląskie ,Przemyśl ,Piekary ,Śląskie ,Świętochłowice ,Żory ,Tarnowskie ,Góry ,Skierniewice ,Starachowice ,Puławy ,Kędzierzyn-Koźle ,Tczew ,Łomża ,Zamość ,Leszno ,Łęczna ,Tomaszów ,Mazowiecki ,Chełm ,Pruszków ,Zgierz ,Będzin ,Biała ,Podlaska ,Racibórz ,Ełk ,Bełchatów ,Świdnica ,Zawiercie ,Pabianice ,Sochaczew ,Otwock ,Świnoujście ,Bolesławiec ,Oleśnica ,Wołomin ,Gorzów ,Wielkopolski ,Wyszków ,Głogów ,Krosno ,Wejherowo ,Legionowo ,Ciechanów ,Mielec ,Turek ,Kłodzko ,Nowa ,Sól ,Świdnik ,Mława ,Kobierzyce ,Hrubieszów ,Żyrardów ,Malbork ,Kołobrzeg ,Jarosław ,Sanok ,Kamienna ,Góra ,Dzierżoniów ,Wadowice ,Czechowice-Dziedzice ,Nowy ,Dwór ,Mazowiecki ,Szczytno ,Ostrołęka ,Nysa ,Cieszyn ,Zduńska ,Wola ,Lębork ,Żywiec ,Sopot ,Kraśnik ,Chrzanów ,Busko-Zdrój ,Kutno ,Zgorzelec ,Września ,Kościerzyna ,Limanowa ,Jawor ,Łuków ,Aleksandrów ,Kujawski ,Aleksandrów ,Łódzki ,Alwernia ,Andrychów ,Annopol ,Augustów ,Barcin ,Barlinek ,Bartoszyce ,Będzin ,Bełchatów ,Biała ,Piska ,Biała ,Podlaska ,Białobrzegi ,Białogard ,Białystok ,Bielawa ,Bielsk ,Podlaski ,Biecz ,Bieruń ,Biłgoraj ,Blachownia ,Bochnia ,Bodzentyn ,Bogatynia ,Boguszów-Gorce ,Bolesławiec ,Borek ,Wielkopolski ,Braniewo ,Brańsk ,Brzeg ,Brzesko ,Brzeziny ,Brzozów ,Buk ,Bukowno ,Bychawa ,Byczyna ,Bydgoszcz ,Bystrzyca ,Kłodzka ,Bytom ,Chełm ,Chełmek ,Chełmno ,Chełmsko ,Śląskie ,Chęciny ,Chmielnik ,Chocianów ,Chociwel ,Chodecz ,Chodzież ,Chojna ,Chojnice ,Chojnów ,Chorzów ,Chorzele ,Choszczno ,Ciechanowiec ,Ciechanów ,Ciechocinek ,Cieszyn ,Czarna ,Białostocka ,Czarna ,Woda ,Czarnków ,Czarne ,Czchów ,Czechowice-Dziedzice ,Czeladź ,Człopa ,Człuchów ,Dąbrowa ,Białostocka ,Dąbrowa ,Górnicza ,Dąbrowa ,Tarnowska ,Debrzno ,Dębica ,Dęblin ,Dobczyce ,Dobre ,Miasto ,Dobrodzień ,Dobrzany ,Dobrzyń ,nad ,Wisłą ,Dolsk ,Drawno ,Drawsko ,Pomorskie ,Drezdenko ,Drzewica ,Dukla ,Dynów ,Działdowo ,Dzierżoniów ,Elbląg ,Ełk ,Frampol ,Frombork ,Garwolin ,Gdańsk ,Gdynia ,Giżycko ,Glinojeck ,Gliwice ,Głogów ,Głogówek ,Głubczyce ,Głuchołazy ,Gniew ,Gniewkowo ,Gniezno ,Goleniów ,Golina ,Golub-Dobrzyń ,Gołdap ,Gorlice ,Gorzów ,Śląski ,Gorzów ,Wielkopolski ,Gostyń ,Gostynin ,Gozdnica ,Góra ,Górzno ,Grabów ,nad ,Prosną ,Grajewo ,Grodków ,Grodzisk ,Mazowiecki ,Grodzisk ,Wielkopolski ,Grójec ,Grudziądz ,Grybów ,Gryfice ,Gryfino ,Grywałd ,Hajnówka ,Hel ,Iława ,Iłowa ,Iwonicz-Zdrój ,Izbica ,Kujawska ,Jabłonowo ,Pomorskie ,Janikowo ,Janowiec ,Wielkopolski ,Janów ,Lubelski ,Jarocin ,Jarosław ,Jasień ,Jasło ,Jastarnia ,Jastrzębie-Zdrój ,Jawor ,Jaworzno ,Jedlina-Zdrój ,Jedlicze ,Jędrzejów ,Jelenia ,Góra ,Jeziorany ,Jutrosin ,Kalety ,Kałuszyn ,Kamienna ,Góra ,Kamień ,Krajeński ,Kamień ,Pomorski ,Karpacz ,Katowice ,Kazimierz ,Dolny ,Kazimierza ,Wielka ,Kępice ,Kępno ,Kętrzyn ,Kęty ,Kalisz ,Kalisz ,Pomorski ,Kalwaria ,Zebrzydowska ,Kamień ,Pomorski ,Karczew ,Kargowa ,Karlino ,Karpacz ,Katowice ,Kąty ,Wrocławskie ,Kcynia ,Kędzierzyn-Koźle ,Kielce ,Kietrz ,Kłobuck ,Kłodzko ,Knurów ,Kobylin ,Kobyłka ,Kolbuszowa ,Kolno ,Koło ,Kołobrzeg ,Koniecpol ,Konin ,Konstancin-Jeziorna ,Koronowo ,Kosów ,Lacki ,Koszalin ,Kościan ,Kościerzyna ,Kowal ,Kowalewo ,Pomorskie ,Aleksandrów ,Kujawski ,Aleksandrów ,Łódzki ,Alwernia ,Andrychów ,Annopol ,Augustów ,Barcin ,Barlinek ,Bartoszyce ,Będzin ,Bełchatów ,Biała ,Piska ,Biała ,Podlaska ,Białobrzegi ,Białogard ,Białystok ,Bielawa ,Bielsk ,Podlaski ,Biecz ,Bieruń ,Biłgoraj ,Blachownia ,Bochnia ,Bodzentyn ,Bogatynia ,Boguszów-Gorce ,Bolesławiec ,Borek ,Wielkopolski ,Braniewo ,Brańsk ,Brzeg ,Brzesko ,Brzeziny ,Brzozów ,Buk ,Bukowno ,Bychawa ,Byczyna ,Bydgoszcz ,Bystrzyca ,Kłodzka ,Bytom ,Chełm ,Chełmek ,Chełmno ,Chełmsko ,Śląskie ,Chęciny ,Chmielnik ,Chocianów ,Chociwel ,Chodecz ,Chodzież ,Chojna ,Chojnice ,Chojnów ,Chorzów ,Chorzele ,Choszczno ,Ciechanowiec ,Ciechanów ,Ciechocinek ,Cieszyn ,Czarna ,Białostocka ,Czarna ,Woda ,Czarnków ,Czarne ,Czchów ,Czechowice-Dziedzice ,Czeladź ,Człopa ,Człuchów ,Dąbrowa ,Białostocka ,Dąbrowa ,Górnicza ,Dąbrowa ,Tarnowska ,Debrzno ,Dębica ,Dęblin ,Dobczyce ,Dobre ,Miasto ,Dobrodzień ,Dobrzany ,Dobrzyń ,nad ,Wisłą ,Dolsk ,Drawno ,Drawsko ,Pomorskie ,Drezdenko ,Drzewica ,Dukla ,Dynów ,Działdowo ,Dzierżoniów ,Elbląg ,Ełk ,Frampol ,Frombork ,Garwolin ,Gdańsk ,Gdynia ,Giżycko ,Glinojeck ,Gliwice ,Głogów ,Głogówek ,Głubczyce ,Głuchołazy ,Gniew ,Gniewkowo ,Gniezno ,Goleniów ,Golina ,Golub-Dobrzyń ,Gołdap ,Gorlice ,Gorzów ,Śląski ,Gorzów ,Wielkopolski ,Gostyń ,Gostynin ,Gozdnica ,Góra ,Górzno ,Grabów ,nad ,Prosną ,Grajewo ,Grodków ,Grodzisk ,Mazowiecki ,Grodzisk ,Wielkopolski ,Grójec ,Grudziądz ,Grybów ,Gryfice ,Gryfino ,Grywałd ,Hajnówka ,Hel ,Iława ,Iłowa ,Iwonicz-Zdrój ,Izbica ,Kujawska ,Jabłonowo ,Pomorskie ,Janikowo ,Janowiec ,Wielkopolski ,Janów ,Lubelski ,Jarocin ,Jarosław ,Jasień ,Jasło ,Jastarnia ,Jastrzębie-Zdrój ,Jawor ,Jaworzno ,Jedlina-Zdrój ,Jedlicze ,Jędrzejów ,Jelenia ,Góra ,Jeziorany ,Jutrosin ,Kalety ,Kałuszyn ,Kamienna ,Góra ,Kamień ,Krajeński ,Kamień ,Pomorski ,Karpacz ,Katowice ,Kazimierz ,Dolny ,Kazimierza ,Wielka ,Kępice ,Kępno ,Kętrzyn ,Kęty ,Kalisz ,Kalisz ,Pomorski ,Kalwaria ,Zebrzydowska ,Kamień ,Pomorski ,Karczew ,Kargowa ,Karlino ,Karpacz ,Katowice ,Kąty ,Wrocławskie ,Kcynia ,Kędzierzyn-Koźle ,Kielce ,Kietrz ,Kłobuck ,Kłodzko ,Knurów ,Kobylin ,Kobyłka ,Kolbuszowa ,Kolno ,Koło ,Kołobrzeg ,Koniecpol ,Konin ,Konstancin-Jeziorna ,Koronowo ,Kosów ,Lacki ,Koszalin ,Kościan ,Kościerzyna ,Kowal ,Kowalewo ,Pomorskie ,Kozienice ,Kożuchów ,Kórnik ,Krajenka ,Kraków ,Krasnobród ,Krasnystaw ,Kraśnik ,Krobia ,Krosno ,Krosno ,Odrzańskie ,Krotoszyn ,Krzywiń ,Krzyż ,Wielkopolski ,Ksawerów ,Kudowa-Zdrój ,Kunów ,Kutno ,Kwidzyn ,Lądek-Zdrój ,Legionowo ,Legnica ,Lesko ,Leszno ,Leśna ,Leżajsk ,Libiąż ,Lidzbark ,Lidzbark ,Warmiński ,Limanowa ,Lipiany ,Lipno ,Lipsko ,Lubaczów ,Lubartów ,Lubawka ,Lubień ,Kujawski ,Lubin ,Lublin ,Lubliniec ,Lubniewice ,Łańcut ,Łapy ,Łasin ,Łask ,Łaziska ,Górne ,Łazy ,Łeba ,Łęczna ,Łęczyca ,Łobez ,Łomianki ,Łomża ,Łosice ,Łowicz ,Łuków ,Maków ,Mazowiecki ,Malbork ,Małogoszcz ,Margonin ,Marki ,Maszewo ,Miasteczko ,Śląskie ,Miastko ,Michałowo ,Miechów ,Międzychód ,Międzyrzec ,Podlaski ,Międzyzdroje ,Mielec ,Mieszkowice ,Mikołajki ,Mikołów ,Mirosławiec ,Mirsk ,Mława ,Mogilno ,Mońki ,Morąg ,Mordy ,Moryń ,Mrągowo ,Mrocza ,Mszana ,Dolna ,Mszczonów ,Murowana ,Goślina ,Muszyna ,Myślenice ,Myślibórz ,Nakło ,nad ,Notecią ,Namysłów ,Narol ,Nasielsk ,Nekla ,Niemcza ,Nisko ,Nowa ,Dęba ,Nowa ,Ruda ,Nowa ,Sól ,Nowe ,Nowe ,Miasto ,Lubawskie ,Nowe ,Miasto ,nad ,Pilicą ,Nowogard ,Nowogród ,Nowogród ,Bobrzański ,Nowy ,Dwór ,Gdański ,Nowy ,Dwór ,Mazowiecki ,Nowy ,Sącz ,Nowy ,Targ ,Nowy ,Tomyśl ,Nysa ,Oborniki ,Oborniki ,Śląskie ,Olecko ,Olesno ,Olkusz ,Olsztyn ,Olsztynek ,Opalenica ,Opatów ,Opoczno ,Opole ,Opole ,Lubelskie ,Orneta ,Orzesze ,Osiek ,Osieczna ,Osiek ,Ostróda ,Ostrołęka ,Ostrów ,Mazowiecka ,Ostrów ,Wielkopolski ,Oświęcim ,Otmuchów ,Otwock ,Pabianice ,Paczków ,Pakość ,Pasłęk ,Piaseczno ,Piastów ,Piechowice ,Piekary ,Śląskie ,Pieszyce ,Pieńsk ,Piła ,Pilawa ,Pilica ,Pińczów ,Pionki ,Piotrków ,Trybunalski ,Aleksandrów ,Kujawski ,Aleksandrów ,Łódzki ,Alwernia ,Andrychów ,Annopol ,Augustów ,Barcin ,Barlinek ,Bartoszyce ,Będzin ,Bełchatów ,Biała ,Piska ,Biała ,Podlaska ,Białobrzegi ,Białogard ,Białystok ,Bielawa ,Bielsk ,Podlaski ,Biecz ,Bieruń ,Biłgoraj ,Blachownia ,Bochnia ,Bodzentyn ,Bogatynia ,Boguszów-Gorce ,Bolesławiec ,Borek ,Wielkopolski ,Braniewo ,Brańsk ,Brzeg ,Brzesko ,Brzeziny ,Brzozów ,Buk ,Bukowno ,Bychawa ,Byczyna ,Bydgoszcz ,Bystrzyca ,Kłodzka ,Bytom ,Chełm ,Chełmek ,Chełmno ,Chełmsko ,Śląskie ,Chęciny ,Chmielnik ,Chocianów ,Chociwel ,Chodecz ,Chodzież ,Chojna ,Chojnice ,Chojnów ,Chorzów ,Chorzele ,Choszczno ,Ciechanowiec ,Ciechanów ,Ciechocinek ,Cieszyn ,Czarna ,Białostocka ,Czarna ,Woda ,Czarnków ,Czarne ,Czchów ,Czechowice-Dziedzice ,Czeladź ,Człopa ,Człuchów ,Dąbrowa ,Białostocka ,Dąbrowa ,Górnicza ,Dąbrowa ,Tarnowska ,Debrzno ,Dębica ,Dęblin ,Dobczyce ,Dobre ,Miasto ,Dobrodzień ,Dobrzany ,Dobrzyń ,nad ,Wisłą ,Dolsk ,Drawno ,Drawsko ,Pomorskie ,Drezdenko ,Drzewica ,Dukla ,Dynów ,Działdowo ,Dzierżoniów ,Elbląg ,Ełk ,Frampol ,Frombork ,Garwolin ,Gdańsk ,Gdynia ,Giżycko ,Glinojeck ,Gliwice ,Głogów ,Głogówek ,Głubczyce ,Głuchołazy ,Gniew ,Gniewkowo ,Gniezno ,Goleniów ,Golina ,Golub-Dobrzyń ,Gołdap ,Gorlice ,Gorzów ,Śląski ,Gorzów ,Wielkopolski ,Gostyń ,Gostynin ,Gozdnica ,Góra ,Górzno ,Grabów ,nad ,Prosną ,Grajewo ,Grodków ,Grodzisk ,Mazowiecki ,Grodzisk ,Wielkopolski ,Grójec ,Grudziądz ,Grybów ,Gryfice ,Gryfino ,Hajnówka ,Hel ,Iława ,Iłowa ,Iwonicz-Zdrój ,Izbica ,Kujawska ,Jabłonowo ,Pomorskie ,Janikowo ,Janowiec ,Wielkopolski ,Janów ,Lubelski ,Jarocin ,Jarosław ,Jasień ,Jasło ,Jastarnia ,Jastrzębie-Zdrój ,Jawor ,Jaworzno ,Jedlina-Zdrój ,Jedlicze ,Jędrzejów ,Jelenia ,Góra ,Jeziorany ,Jutrosin ,Kalety ,Kałuszyn ,Kamienna ,Góra ,Kamień ,Krajeński ,Kamień ,Pomorski ,Karpacz ,Katowice ,Kazimierz ,Dolny ,Kazimierza ,Wielka ,Kępice ,Kępno ,Kętrzyn ,Kęty ,Kalisz ,Kalisz ,Pomorski ,Kalwaria ,Zebrzydowska ,Kamień ,Pomorski ,Karczew ,Kargowa ,Karlino ,Karpacz ,Katowice ,Kąty ,Wrocławskie ,Kcynia ,Kędzierzyn-Koźle ,Kielce ,Kietrz ,Kłobuck ,Kłodzko ,Knurów ,Kobylin ,Kobyłka ,Kolbuszowa ,Kolno ,Koło ,Kołobrzeg ,Koniecpol ,Konin ,Konstancin-Jeziorna ,Koronowo ,Kosów ,Lacki ,Koszalin ,Kościan ,Kościerzyna ,Kowal ,Kowalewo ,Pomorskie ,Kozienice ,Kożuchów ,Kórnik ,Krajenka ,Kraków ,Krasnobród ,Krasnystaw ,Kraśnik ,Krobia ,Krosno ,Krosno ,Odrzańskie ,Krotoszyn ,Krzywiń ,Krzyż ,Wielkopolski ,Kudowa-Zdrój ,Kunów ,Kutno ,Kwidzyn ,Lądek-Zdrój ,Legionowo ,Legnica ,Lesko ,Leszno ,Leśna ,Leżajsk ,Libiąż ,Lidzbark ,Lidzbark ,Warmiński ,Limanowa ,Lipiany ,Lipno ,Lipsko ,Lubaczów ,Lubartów ,Lubawka ,Lubień ,Kujawski ,Lubin ,Lublin ,Lubliniec ,Lubniewice ,Łańcut ,Łapy ,Łasin ,Łask ,Łaziska ,Górne ,Łazy ,Łeba ,Łęczna ,Łęczyca ,Łobez ,Łomianki ,Łomża ,Łosice ,Łowicz ,Łuków ,Maków ,Mazowiecki ,Malbork ,Małogoszcz ,Margonin ,Marki ,Maszewo ,Miasteczko ,Śląskie ,Miastko ,Michałowo ,Miechów ,Międzychód ,Międzyrzec ,Podlaski ,Międzyzdroje ,Mielec ,Mieszkowice ,Mikołajki ,Mikołów ,Mirosławiec ,Mirsk ,Mława ,Mogilno ,Mońki ,Morąg ,Mordy ,Moryń ,Mrągowo ,Mrocza ,Mszana ,Dolna ,Mszczonów ,Murowana ,Goślina ,Muszyna ,Myślenice ,Myślibórz ,Nakło ,nad ,Notecią ,Namysłów ,Narol ,Nasielsk ,Nekla ,Niemcza ,Nisko ,Nowa ,Dęba ,Nowa ,Ruda ,Nowa ,Sól ,Nowe ,Nowe ,Miasto ,Lubawskie ,Nowe ,Miasto ,nad ,Pilicą ,Nowogard ,Nowogród ,Nowogród ,Bobrzański ,Nowy ,Dwór ,Gdański ,Nowy ,Dwór ,Mazowiecki ,Nowy ,Sącz ,Nowy ,Targ ,Nowy ,Tomyśl ,Nysa ,Oborniki ,Oborniki ,Śląskie ,Olecko ,Olesno ,Olkusz ,Olsztyn ,Olsztynek ,Opalenica ,Opatów ,Opoczno ,Opole ,Opole ,Lubelskie ,Orneta ,Orzesze ,Osiek ,Osieczna ,Ostróda ,Ostrołęka ,Ostrów ,Mazowiecka ,Ostrów ,Wielkopolski ,Oświęcim ,Otmuchów ,Otwock ,Pabianice ,Paczków ,Pakość ,Pasłęk ,Piaseczno ,Piastów ,Piechowice ,Piekary ,Śląskie ,Pieszyce ,Pieńsk ,Piła ,Pilawa ,Pilica ,Pińczów ,Pionki ,Piotrków ,Trybunalski ,Piszczac ,Pleszew ,Płock ,Płońsk ,Pobiedziska ,Poddębice ,Pogorzela ,Polanica-Zdrój ,Polanów ,Police ,Polkowice ,Połaniec ,Poniatowa ,Poreba ,Poznań ,Prabuty ,Praszka ,Prochowice ,Proszowice ,Prudnik ,Prusice ,Pruszcz ,Gdański ,Pruszcz ,Przasnysz ,Przemyśl ,Przeworsk ,Przytyk ,Pszczyna ,Pszów ,Puck ,Puławy ,Pułtusk ,Puszczykowo ,Pyrzyce ,Rabka-Zdrój ,Raciąż ,Racibórz ,Radków ,Radlin ,Radom ,Radomsko ,Radymno ,Radziejów ,Radoszyce ,Radymno ,Rajgród ,Rakoniewice ,Raszków ,Rawicz ,Rawa ,Mazowiecka ,Recz ,Reda ,Rejowiec ,Fabryczny ,Resko ,Reszel ,Rogów ,Rogoźno ,Ropczyce ,Ruciane-Nida ,Ruda ,Śląska ,Rudnik ,nad ,Sanem ,Rumia ,Rybnik ,Rychwał ,Rydułtowy ,Ryglice ,Ryn ,Rypin ,Rzepin ,Sandomierz ,Sanok ,Sejny ,Serock ,Sędziszów ,Sędziszów ,Małopolski ,Sianów ,Siedlce ,Siemianowice ,Śląskie ,Siemiatycze ,Sieradz ,Sieraków ,Siewierz ,Skalbmierz ,Skarszewy ,Skała ,Skawina ,Skępe ,Skierniewice ,Skoczów ,Skwierzyna ,Sława ,Słubice ,Słupca ,Słupsk ,Sobótka ,Sochaczew ,Sokółka ,Sokołów ,Małopolski ,Sokołów ,Podlaski ,Solec ,Kujawski ,Sompolno ,Sopot ,Sosnowiec ,Stalowa ,Wola ,Starachowice ,Stargard ,Starogard ,Gdański ,Staszów ,Stawiszyn ,Stepnica ,Stęszew ,Stoczek ,Łukowski ,Stronie ,Śląskie ,Strumień ,Strzegom ,Strzelce ,Krajeńskie ,Strzelce ,Opolskie ,Strzelin ,Sucha ,Beskidzka ,Suchedniów ,Suchowola ,Sulęcin ,Sułkowice ,Supraśl ,Suraż ,Susz ,Suwałki ,Swarzędz ,Syców ,Szadek ,Szamocin ,Szamotuły ,Szczawnica ,Szczawno-Zdrój ,Szczebrzeszyn ,Szczecin ,Szczecinek ,Szczyrk ,Szczytna ,Szczytno ,Szepietowo ,Szklarska ,Poręba ,Szprotawa ,Sztum ,Tarnobrzeg ,Tarnogród ,Tarnowskie ,Góry ,Tarnów ,Tczew ,Terespol ,Tłuszcz ,Tolkmicko ,Tomaszów ,Lubelski ,Tomaszów ,Mazowiecki ,Toruń ,Toszek ,Trzcianka ,Trzciel ,Trzebiatów ,Trzebinia ,Trzebnica ,Trzemeszno ,Tuchola ,Tuchów ,Tuczno ,Turek ,Tuszyn ,Twardogóra ,Tworóg ,Tyczyn ,Tykocin ,Ujazd ,Ujście ,Ulanów ,Uniejów ,Ustka ,Ustroń ,Wadowice ,Wałbrzych ,Wałcz ,Warka ,Warszawa ,Warta ,Wasilków ,Wejherowo ,Węgorzewo ,Węgrów ,Więcbork ,Wilamowice ,Wisła ,Witkowo ,Wleń ,Włoszczowa ,Wodzisław ,Śląski ,Wojcieszów ,Wojkowice ,Wolbórz ,Wolbrom ,Wolin ,Wolsztyn ,Wołów ,Woźniki ,Września ,Wrocław ,Wronki ,Września ,Wschowa ,Wyrzysk ,Wysokie ,Mazowieckie ,Wyszków ,Zabłudów ,Zabrze ,Zagórz ,Zakliczyn ,Zakopane ,Zalewo ,Zambrów ,Zamość ,Zator ,Zawadzkie ,Zawichost ,Zawiercie ,Zbąszynek ,Zbąszyń ,Zduńska ,Wola ,Zelów ,Zgierz ,Zgorzelec ,Zielona ,Góra ,Zielonka ,Ziębice ,Złocieniec ,Złotoryja ,Złotów ,Żabno ,Żagań ,Żarki ,Żarów ,Żary ,Żelechów ,Żerków ,Żmigród ,Żnin ,Żory ,Żukowo ,Żuromin ,Żychlin ,Żyrardów