Kopiowanie kaset Studio

Formaty plików Audio Vademecum

Formaty plików Audio Vademecum

Formaty plików Audio
Wiedza o formatach Plików Audio
Jakie są Formaty plików Audio ?

Po co powstało tak wiele formatów Audio ?

Istnieje wiele formatów audio głównie z kilku powodów, z których każdy odpowiada na różne potrzeby i wymagania:

Rodzaje plików Audio
Rodzaje plików Audio
  1. Jakość dźwięku: Niektóre formaty są zaprojektowane do zapisywania dźwięku z bardzo wysoką jakością, co jest ważne dla profesjonalnych zastosowań w muzyce i filmie. Przykładami takich formatów są FLAC i WAV.
  2. Kompresja: Wielu użytkowników potrzebuje formatów, które kompresują audio, aby zajmowało mniej miejsca na dyskach i łatwiej było je przesyłać przez internet. Formaty takie jak MP3 i AAC oferują kompromis między jakością a rozmiarem pliku.
  3. Kompatybilność: Różne urządzenia i platformy mogą wymagać lub być lepiej dostosowane do konkretnych formatów audio. Na przykład, formaty takie jak AIFF są często używane na komputerach Apple, podczas gdy WMA jest często stosowany w środowiskach Windows.
  4. Zastosowania specjalistyczne: Niektóre formaty są zaprojektowane dla specyficznych zastosowań, takich jak radiowa transmisja cyfrowa (np. DAB, który używa formatu MP2) lub w aplikacjach telekomunikacyjnych (takich jak formaty G.711 czy G.729 używane w VoIP).
  5. Prawa autorskie i zarządzanie licencjami: Niektóre formaty zawierają wbudowane mechanizmy do zarządzania prawami cyfrowymi (DRM), co jest ważne dla wydawców muzyki i filmów, którzy chcą kontrolować dystrybucję swoich dzieł. Formaty takie jak protected AAC z iTunes są przykładem.
  6. Innowacje i rozwój technologiczny: Nowe formaty mogą pojawiać się w odpowiedzi na najnowsze postępy w technologii audio i algorytmach kompresji, oferując lepsze wskaźniki kompresji lub lepszą jakość dźwięku przy tych samych rozmiarach plików.

Z tych powodów rynek formatów audio jest różnorodny i dynamiczny, co pozwala użytkownikom i producentom wybierać format najlepiej odpowiadający ich potrzebom.


 

Istnieje wiele formatów plików audio, które są używane do przechowywania i przesyłania dźwięku cyfrowego. Oto lista niektórych z najbardziej popularnych formatów:

MP3 (MPEG Audio Layer III) – Najpopularniejszy format kompresji dźwięku, szeroko stosowany w muzyce cyfrowej i transmisjach internetowych.
WAV (Waveform Audio File Format) – Format bezstratny używany głównie w systemach Windows, często stosowany w profesjonalnej produkcji dźwięku.
AAC (Advanced Audio Coding) – Format kompresji używany głównie w urządzeniach Apple i transmisjach, uznawany za bardziej efektywny niż MP3.
FLAC (Free Lossless Audio Codec) – Format bezstratny zapewniający wysoką jakość dźwięku przy mniejszym rozmiarze pliku niż WAV.
ALAC (Apple Lossless Audio Codec) – Format bezstratny stosowany w produktach Apple.
OGG – Format kontenera, który może zawierać różne rodzaje dźwięku, ale najczęściej stosowany z kodekiem Vorbis.
WMA (Windows Media Audio) – Format opracowany przez Microsoft, często używany w systemach Windows.
AIFF (Audio Interchange File Format) – Format bezstratny używany głównie w komputerach Macintosh.
MIDI (Musical Instrument Digital Interface) – Format zapisywania danych muzycznych (a nie faktycznego dźwięku) do sterowania instrumentami muzycznymi.
APE (Monkey’s Audio) – Format bezstratnej kompresji dźwięku, zapewniający bardzo wysoką jakość.
Opus – Format kodowania dźwięku zaprojektowany dla efektywnej transmisji głosu i muzyki w Internecie.
AMR (Adaptive Multi-Rate) – Format optymalizowany dla mowy, używany głównie w telefonii mobilnej.
DSD (Direct Stream Digital) – Format używany głównie w zaawansowanych systemach audiofilskich.
AC3 (Audio Codec 3) – Format używany głównie w ścieżkach dźwiękowych filmów DVD i Blu-ray.

Każdy z tych formatów ma swoje zastosowania w zależności od wymagań jakościowych, rozmiaru pliku i kompatybilności z oprogramowaniem oraz sprzętem.

Oczywiście! Oto kolejne formaty plików audio, które są używane w różnych zastosowaniach:

AIFF-C (Audio Interchange File Format Compressed) – Kompresowana wersja formatu AIFF, używana głównie na komputerach Macintosh.
eAAC+ (Enhanced Advanced Audio Coding) – Rozszerzona wersja AAC, zapewniająca lepszą jakość dźwięku przy niższej przepustowości.
GSM – Format używany w systemach VoIP i telekomunikacji komórkowej do kodowania mowy.
TrueHD – Format dźwięku bezstratnego stosowany w dyskach Blu-ray.
DTS (Digital Theater Systems) – Format używany w kinach domowych i na dyskach Blu-ray do zapewnienia dźwięku przestrzennego.
ATRAC (Adaptive Transform Acoustic Coding) – Format opracowany przez Sony, używany głównie w przenośnych odtwarzaczach muzycznych.
RA (RealAudio) – Format używany w strumieniowaniu dźwięku przez Internet, opracowany przez RealNetworks.
VQF (Vector Quantization Format) – Format audio opracowany przez Yamaha, który był używany do kompresji danych muzycznych.
MT9 – Format znany jako „Music 2.0,” który pozwala użytkownikom na oddzielne sterowanie różnymi kanałami instrumentów w utworze muzycznym.
XM (Extended Module) – Format pliku muzycznego używany w trackerach muzycznych, który pozwala na bardziej złożone kompozycje.
TTA (True Audio) – Format bezstratnej kompresji dźwięku stworzony z myślą o zapewnieniu wysokiej jakości dźwięku.
SBC (Low Complexity Subband Coding) – Kodek audio stosowany w technologii Bluetooth.
MPEG-4 SLS (Scalable to Lossless) – Format audio, który może być skalowany od wersji skompresowanej do wersji bezstratnej.
MO3 – Format, który pozwala na kompresję utworów muzycznych używających próbek, bez utraty jakości.
ADPCM (Adaptive Differential Pulse Code Modulation) – Format używany do prostego i efektywnego kodowania dźwięku.

Te formaty pokrywają szeroki zakres zastosowań, od profesjonalnej produkcji audio, przez rozwiązania mobilne i streamingowe, po zastosowania domowe i hobbystyczne.

AC-3 (Audio Codec 3, Advanced Codec 3, Acoustic Coding 3) – Kodek dźwięku przestrzennego używany w systemach kina domowego, DVD, Blu-ray.
EAC3 (Enhanced AC-3) – Znany również jako Dolby Digital Plus, to rozbudowana wersja AC-3 oferująca lepszą jakość dźwięku.
MP2 (MPEG Audio Layer II) – Starszy format audio używany w nadawaniu radiowym oraz telewizyjnym.
MP1 (MPEG Audio Layer I) – Jedna z pierwszych wersji formatów MPEG, rzadziej stosowana.
Ogg Vorbis – Format audio o otwartym kodzie źródłowym, który często jest używany jako bardziej efektywna alternatywa dla MP3.
Speex – Format skompresowanego dźwięku skoncentrowany na kompresji mowy.
Opus – Nowoczesny kodek audio zaprojektowany dla szerokiego zakresu aplikacji internetowych.
WavPack – Format hybrydowy bezstratny/kompresujący, który umożliwia jednoczesne osiągnięcie wysokiej kompresji i bezstratności.
Shorten – Jeden z pierwszych formatów bezstratnej kompresji dźwięku.
Musepack – Format audio znany z bardzo dobrej jakości dźwięku przy średnich i wysokich bitrate’ach.
QCELP (Qualcomm Code Excited Linear Prediction) – Format kodeka głosowego używany głównie w telekomunikacji.
AMR-WB (Adaptive Multi-Rate Wideband) – Rozszerzenie formatu AMR, oferujące lepszą jakość dźwięku.
iLBC (internet Low Bitrate Codec) – Kodek zaprojektowany dla wyraźnej mowy w aplikacjach VoIP.
G.722 – Standard kodeka audio stosowany w telekomunikacji dla dźwięku o szerokim paśmie.
ALAW/µLAW – Formaty używane w systemach telekomunikacyjnych do przesyłania sygnałów głosowych.
Dolby E – Profesjonalny format audio używany do przesyłania dźwięku przestrzennego między profesjonalnym sprzętem audio.
Dolby Atmos – Najnowsza technologia dźwięku przestrzennego od Dolby, która rozszerza przestrzeń dźwiękową o wysokość.
ADX – Format często stosowany w grach wideo, znany z dobrej kompresji dźwięku.
Celt – Jeden z prekursorów formatu Opus, pierwotnie stworzony dla niskich opóźnień w transmisji dźwięku.
DTS-HD – Wersja kodeka DTS stosowana w kinach domowych i dyskach Blu-ray, zapewniająca wysoką jakość dźwięku HD.

Każdy z tych formatów ma swoje specyficzne zastosowania i jest wybierany w zależności od wymagań dotyczących jakości, efektywności kompresji

Oczywiście, poniżej przedstawiam kolejne kodeki audio, które są wykorzystywane do różnych celów w przetwarzaniu i przesyłaniu dźwięku:

G.711 – Kodek używany głównie w telefonii, oferujący stosunkowo prostą kompresję dźwięku.
G.723 – Kodek audio stosowany w aplikacjach VoIP, znany z bardzo niskiego bitrate’u.
G.726 – Kodek używany w systemach telekomunikacyjnych, następca G.711.
G.728 – Kodek dla mowy stosowany w VoIP, zaprojektowany do przesyłania przy niskich bitrate’ach.
G.729 – Bardzo popularny kode

CAF (Core Audio Format) – Opracowany przez Apple do zastąpienia AIFF i WAV, może zawierać różne typy danych audio i jest optymalizowany pod kątem systemu Mac OS.
XM (Extended Module) – Format pliku muzycznego używany w trackerach muzycznych, który pozwala na tworzenie złożonych kompozycji.
S3M (Scream Tracker 3 Module) – Format pliku modułu, używany w niektórych sekwencerach i trackerach muzycznych.
IT (Impulse Tracker) – Format pliku modułu, popularny wśród twórców muzyki trackerowej.
MOD – Jeden z pierwszych formatów modułów, który zyskał popularność w społeczności trackerów muzycznych.
UMX – Format muzyczny oparty na MOD, często używany w grach komputerowych.
AA – Format używany przez Audible w audiobookach, często zabezpieczony DRM.
M4A – Format pliku MPEG-4 Audio, zwykle używany do przechowywania dźwięku zakodowanego przez AAC lub ALAC.
M4B – Format pliku MPEG-4 Audio Book, podobny do M4A, ale często zawiera zakładki i jest zabezpieczony DRM, używany w audiobookach.
M4P – Wersja formatu M4A z zarządzaniem cyfrowymi prawami do użytkowania (DRM), używana głównie przez iTunes.
MKA (Matroska Audio) – Format kontenera audio, część rodziny formatów Matroska, używany do przechowywania pojedynczego strumienia audio.
RF64 – Rozszerzenie formatu WAV do obsługi większych rozmiarów plików, przekraczających 4 GB.
TTA (The True Audio) – Kodek bezstratnej kompresji audio, który oferuje stosunkowo wysoką efektywność.
WMA Pro – Zaawansowana wersja WMA, oferująca lepszą jakość dźwięku i wsparcie dla dźwięku przestrzennego.
WMA Lossless – Wersja WMA zapewniająca bezstratną kompresję audio.
WMA Voice – Optymalizowany dla mowy kodek WMA, używany głównie w aplikacjach VoIP i książkach mówionych.

oto kolejne formaty plików audio, które są używane do różnych celów w przetwarzaniu i przesyłaniu dźwięku:

MPc (Musepack) – Format kompresji audio zoptymalizowany pod kątem transparentności przy wysokich bitrate’ach.
3GP – Kontener multimedialny, często używany na telefonach komórkowych, który może zawierać pliki audio używające kodeków takich jak AMR-NB, AMR-WB, AMR-WB+, AAC-LC.
3G2 – Podobny do 3GP, stosowany głównie na platformach CDMA.
AA3 – Format Sony ATRAC3, używany w odtwarzaczach Walkman i PlayStation.
ACT – Format używany w tanich dyktafonach cyfrowych; kompresuje głos.
AU – Format pliku audio używany głównie na platformach Unix, znany z bardzo prostej budowy.
DFF (Direct Stream Digital File) – Format bezstratny używany w systemach SACD.
DSF (Direct Stream Digital File) – Umożliwia przechowywanie informacji DSD w standardzie PCM, używany w zaawansowanych systemach audio.
IFF (Interchange File Format) – Używany w Amiga komputerach; może przechowywać różne typy danych, w tym audio.
IRCAM – Format używany przez Instytut IRCAM dla badań nad muzyką i akustyką; obsługuje różne metody kodowania.
MIDI (Musical Instrument Digital Interface) – Zapisuje informacje o muzyce, takie jak wysokość tonu i tempo, zamiast faktycznego dźwięku audio.
MTM (MultiTracker Module) – Format modułowy, podobny do IT i XM, używany w trackerach muzycznych.
OGA – Plik audio w kontenerze Ogg, często używa kodeków Vorbis lub FLAC.
OMA – Format audio Sony OpenMG, często zabezpieczony przez DRM.
PAC (LPAC) – Format bezstratnej kompresji audio.
RA (Real Audio) – Format zaprojektowany do strumieniowego przesyłania audio przez Internet.
RAW – Zapis dźwięku w formie nieobrobionych danych cyfrowych; brak nagłówka z meta danymi.
SND – Używany w wielu systemach Unix, Sun lub Macintosh; podobny do formatu AU.
SVX – Format audio Amiga IFF, używany na komputerach Amiga.
VOC (Creative Voice) – Format pliku audio stworzony przez Creative Technology, używany w kartach dźwiękowych Sound Blaster.

FLC – Format FLAC zapisany w kontenerze Ogg, używany do bezstratnej kompresji dźwięku.
KAR – Format plików MIDI z tekstami, popularny w karaoke.
TAK (Tom’s lossless Audio Kompressor) – Kodek audio zaprojektowany do bezstratnej kompresji dźwięku.
TTA (The True Audio) – Kodek audio bezstratny, zapewniający wysoką jakość dźwięku przy stosunkowo niskim rozmiarze pliku.
W64 – Rozszerzona wersja WAV zaprojektowana do obsługi bardzo dużych plików audio.
WV (WavPack) – Format zapewniający zarówno kompresję bezstratną, jak i stratną.
XA – Format stosowany w grach wideo na PlayStation.
XM – Format pliku modułu (Extended Module), popularny w trackerach muzycznych.
GXF – Format kontenera ogólnego, który może zawierać zarówno audio, jak i wideo, ale rzadko jest stosowany do audio samodzielnie.
MOGG – Format wielościeżkowy zazwyczaj używany w grach muzycznych, takich jak Rock Band.

ACELP – Format kompresji głosu stosowany głównie w telefonii.
EVRC (Enhanced Variable Rate Codec) – Kodek głosowy używany w sieciach CDMA.
SMV (Selectable Mode Vocoder) – Kodek głosowy stosowany w telefonii komórkowej.
VMR-WB (Variable-Rate Multimode Wideband) – Kodek głosowy używany w telefonii komórkowej, oferujący lepszą jakość dźwięku w szerokim paśmie.
DRA (Dynamic Resolution Adaptation) – Chiński standard kodeka audio wysokiej jakości.
APL (Apple Lossless) – Inny format dla Apple Lossless Audio Codec, który jest często zapisywany z rozszerzeniem .m4a ale może występować jako .apl.
AWB (Adaptive Multi-Rate Wideband) – Format kompresji głosu, stosowany w telekomunikacji, zapewniający lepszą jakość dźwięku niż jego poprzednik AMR.
BMV – Format dźwięku używany w pewnych grach komputerowych, szczególnie tych produkowanych przez Discis Knowledge Research.
DFS – Format zapisu cyfrowego strumienia audio, używany w specjalistycznych aplikacjach.
DSDIFF (DSD Interchange File Format) – Format pliku opracowany przez Philips i Sony, używany w systemach audio SACD.

Jasne, oto kolejne formaty plików audio:

RF64 – Rozszerzona wersja formatu WAV zaprojektowana do obsługi plików przekraczających 4 GB, używana w profesjonalnym nagraniu audio.
SD2 (Sound Designer II) – Format plików używany w oprogramowaniu Digital Audio Workstation, zwłaszcza na komputerach Mac w latach 90.
SMP – Format pliku próbek dźwiękowych używany przez niektóre syntezatory i maszyny do próbkowania.
SMPX – Rozszerzenie formatu SMP z dodatkowymi metadanymi, używane w bardziej zaawansowanych syntezatorach.
TAK (Tom’s Audio Kompressor) – Bezstratny kodek audio zaprojektowany dla bardzo efektywnej kompresji dźwięku.
TTA (True Audio) – Format bezstratnej kompresji audio, który pozwala na efektywne kodowanie dźwięku wysokiej jakości.
U-LAW – Kodek używany w systemach telekomunikacyjnych w Ameryce Północnej i Japonii, do przetwarzania głosu.
VOX – Format pliku głosowego używany głównie z oprogramowaniem telekomunikacyjnym, oparty na kodeku ADPCM.
VQF (TwinVQ) – Format audio opracowany przez NTT, który był alternatywą dla MP3 w późnych latach 90.
XA – Format audio używany w grach na PlayStation 1, do kompresji dźwięku strumieniowego.
8SVX – Format pliku audio używany w systemach Amiga, część standardu IFF, który obsługuje jednokanałowe (mono) dźwięki.
16SV – Rozszerzenie formatu 8SVX, obsługujące dźwięk stereo.
ADTS (Audio Data Transport Stream) – Format strumienia używany do transmisji zakodowanego dźwięku AAC.
AAX – Format pliku audiobooków używany przez Audible, zwykle zabezpieczony DRM.
DTS (Digital Theater Systems) – Wielokanałowy format audio stosowany w kinach i na płytach Blu-ray dla efektów dźwiękowych i ścieżek dźwiękowych.
EAC3 (Enhanced AC-3) – Rozszerzona wersja formatu Dolby Digital Plus używana w transmisjach HDTV i platformach strumieniowych.
IMA4 – Format kodeka audio, który stosuje kompresję ADPCM do kompresji dźwięku w plikach QuickTime i innych.
MPC (Musepack) – Kodek audio wysokiej jakości skoncentrowany na transparentnej kompresji audio przy wysokich bitrate’ach.

Oczywiście, oto kolejna lista różnorodnych formatów plików audio:

Dolby TrueHD – Bezstratny format kodeka audio, używany na płytach Blu-ray do dostarczania dźwięku wysokiej jakości.
MLP (Meridian Lossless Packing) – Bezstratny format audio używany w DVD-Audio, często również w niektórych płytach Blu-ray.
MP1 (MPEG Audio Layer I) – Jedna z mniej popularnych wersji formatu MPEG audio, używana głównie w specyficznych aplikacjach.
MP2 (MPEG Audio Layer II) – Starsza forma kompresji audio, nadal powszechnie używana w radiu cyfrowym i telewizji.
Nero AAC Codec – Kodek audio opracowany przez Nero AG, który jest wydajnym narzędziem do kompresji AAC.
QCP (Qualcomm PureVoice) – Format plików głosowych używany głównie w telefonach komórkowych dla plików dźwiękowych.
SILK – Kodek audio opracowany przez Skype Technologies, używany w komunikacji internetowej.
Siren – Kodek audio używany w niektórych urządzeniach telekomunikacyjnych, zaprojektowany dla czystego przekazu głosu.
SOL – Format audio związany z niektórymi starszymi aplikacjami do gier i animacji.
SPX (Speex) – Kodek audio zoptymalizowany do kompresji mowy, używany w aplikacjach VoIP i podcastach.
TTSL – Format pliku używany do bezstratnej kompresji dźwięku, rzadziej spotykany.
TwinVQ – Kodek audio stosowany w kompresji strumieniowej, znany z wysokiej jakości kodowania przy niskich bitrate’ach.
VOC – Stary format pliku dźwiękowego używany głównie w starszych odtwarzaczach Creative Voice.
Vorbis – Format kompresji dźwięku z otwartym kodem źródłowym, często znajdujący się w kontenerze Ogg.
WMA Lite – Wersja kodeka Windows Media Audio, zoptymalizowana do niższych bitrate’ów.
WMA Pro – Zaawansowana wersja WMA, która obsługuje wielokanałowy dźwięk przestrzenny i wysokie bitrate’y.
XA – Format audio używany w starych grach na konsole PlayStation, obsługujący kompresję strumieniową.

ADTS (Audio Data Transport Stream) – Format często używany do strumieniowania dźwięku zakodowanego w AAC.
AMR-NB (Adaptive Multi-Rate Narrowband) – Kodek mowy używany w telefoniach komórkowych.
AMR-WB (Adaptive Multi-Rate Wideband) – Rozszerzenie AMR-NB, zapewniające lepszą jakość dźwięku dla mowy w szerszym paśmie.
APTX – Kodek audio zaprojektowany do bezstratnej kompresji dźwięku przez Bluetooth, popularny w bezprzewodowych słuchawkach i głośnikach.
AU – Format pliku audio stosowany w systemach Unix, idealny do przechowywania dźwięku.
BWF (Broadcast Wave Format) – Rozszerzenie formatu WAV stosowane w produkcji broadcastowej, umożliwiające zapis metadanych w pliku audio.
DSD (Direct Stream Digital) – Format audio wysokiej rozdzielczości używany głównie w systemach audiofilskich.
DSF (DSD Stream File) – Format pliku, który pozwala na przechowywanie danych Direct Stream Digital na komputerach i innych urządzeniach cyfrowych.
DTS X – Format dźwięku przestrzennego opracowany przez DTS, Inc., oferujący dźwięk 3D.
G.729 – Kodek mowy stosowany w VoIP (Voice over IP), który zapewnia wysoką jakość mowy przy niskim bitrate.
GSM – Format kompresji mowy stosowany w telefonach GSM.
iHEARTRADIO (MPEG-4 HE-AAC v2) – Format strumieniowy używany przez serwis iHeartRadio, optymalizowany do niskich bitrate’ów.
M4R – Format pliku audio używany przez iPhone do dzwonków, zasadniczo jest to modyfikacja formatu M4A.
MP2 (MPEG-1 Audio Layer II) – Format audio używany głównie w radiu cyfrowym i telewizji cyfrowej.
MPEG-H 3D Audio – Zaawansowany system audio, który pozwala na dodawanie wysokości i głębi do tradycyjnego dźwięku otaczającego.
OPUS – Kodek audio zaprojektowany dla Internetu, zapewniający wysoką jakość dźwięku przy bardzo niskich opóźnieniach.
PCM (Pulse Code Modulation) – Standardowy sposób cyfrowego reprezentowania sygnałów analogowych, szeroko stosowany w plikach audio.
RF64 – Rozszerzony format WAV, który obsługuje bardzo duże pliki audio przekraczające ograniczenia standardu WAV.
TTA (True Audio) – Kodek bezstratnej kompresji audio, znany z szybkiej obróbki i minimalnego wpływu na wydajność systemu.
Vorbis Comment – System metadanych używany głównie z plikami Ogg, ale kompatybilny także z innymi formatami kontenerów.

Jasne, oto kolejne formaty plików audio, które nie zostały jeszcze wymienione:

AC-4 – Zaawansowany format audio opracowany przez Dolby Laboratories, zaprojektowany do użycia w przyszłych aplikacjach przesyłania strumieniowego i transmisji.
ALAC (Apple Lossless Audio Codec) – Kodek audio bezstratny opracowany przez Apple, używany do kodowania muzyki w iTunes bez utraty jakości.
Dolby Digital Plus – Rozszerzona wersja AC-3, zapewniająca lepszą jakość dźwięku przy podobnych bitrate’ach.
EAAC (Enhanced Advanced Audio Coding) – Wersja kodeka AAC oferująca lepszą jakość dźwięku, zwłaszcza przy niskich bitrate’ach.
FLAC (Free Lossless Audio Codec) – Popularny kodek bezstratny, który jest preferowany przez audiofilów i entuzjastów muzyki dla zachowania jakości dźwięku.
MQA (Master Quality Authenticated) – Kodek audio stworzony do strumieniowego przesyłania dźwięku wysokiej rozdzielczości w efektywny sposób.
Ogg FLAC – Odmiana formatu FLAC, która wykorzystuje kontener Ogg w celu dodatkowej elastyczności i obsługi strumieniowej.
Speex – Format kodeka otwartego źródła zaprojektowany specjalnie do kompresji mowy przy bardzo niskich bitrate’ach, często używany w aplikacjach komunikacyjnych.
WMA 10 Pro – Zaawansowana wersja Windows Media Audio, która obsługuje nowe funkcje, jak np. wsparcie dla wielu kanałów audio.
WMA Lossless – Wersja kodeka Windows Media Audio, która pozwala na bezstratną kompresję audio.
aptX HD – Wersja kodeka aptX, która umożliwia bezstratną transmisję audio przez Bluetooth w wyższej jakości.
eACC+ – Ulepszona wersja Advanced Audio Coding, która jest stosowana w nowoczesnych aplikacjach strumieniowych do zapewnienia wyższej efektywności transmisji.
iLBC (internet Low Bitrate Codec) – Format kodeka audio zaprojektowany do efektywnego przesyłania mowy w aplikacjach internetowych VoIP.

MQA (Master Quality Authenticated) – Kodek audio zaprojektowany do dostarczania wysokiej jakości dźwięku w kompaktowym formacie, często stosowany w strumieniowaniu muzyki wysokiej rozdzielczości.
ADX – Format pliku audio używany głównie w grach wideo, znany z bardzo skutecznej kompresji głosu i muzyki.
AIFC (Audio Interchange File Format Compressed) – Kompresyjna wersja formatu AIFF, używana głównie na platformach Apple do przechowywania dźwięku w sposób oszczędzający przestrzeń dyskową.
AU – Stary format pliku audio używany na platformach Unix, nadal obsługiwany przez różne oprogramowania audio.
BWF (Broadcast Wave Format) – Rozszerzenie formatu WAV, które zostało opracowane do użycia w produkcji radiowej i telewizyjnej.
CAF (Core Audio Format) – Format opracowany przez Apple, zaprojektowany do obsługi szerokiej gamy danych audio i metadanych na platformach macOS i iOS.
DFF (DSD File Format) – Format używany do przechowywania danych audio w formacie Direct Stream Digital, który jest popularny wśród audiofilów.
DSF (Direct Stream Digital File) – Format pliku, który umożliwia przechowywanie danych DSD, używany głównie do wysokiej jakości nagrań audio.
DTS (Digital Theater Systems) – Format pliku audio, który jest używany do kodowania dźwięku przestrzennego dla kin domowych i profesjonalnych systemów audio.
EAC3 (Enhanced AC-3) – Rozwinięcie standardowego kodeka AC-3 (Dolby Digital), oferujące lepszą jakość dźwięku i większą efektywność.
GSM (Global System for Mobile Communications) – Format kompresji głosu używany głównie w telekomunikacji mobilnej.
MIDI (Musical Instrument Digital Interface) – Format pliku, który nie przechowuje dźwięku audio, ale zapisuje dane wydajności instrumentalnej, które mogą być odtwarzane przez syntezatory.
MP1 (MPEG-1 Audio Layer 1) – Starszy format audio, który był jednym z pierwszych stosowanych w standardzie MPEG Audio.
MP2 (MPEG-1 Audio Layer 2) – Format, który był szeroko używany w radiu cyfrowym i telewizji, zanim stał się popularny MP3.
MP3 (MPEG-1 Audio Layer 3) – Najpopularniejszy format kompresji audio, szeroko używany do przechowywania i strumieniowego przesyłania muzyki.
MPC (Musepack) – Format audio o wysokiej jakości, który jest szczególnie popularny w społecznościach audiofilskich z powodu jego wysokiej jakości przy relatywnie wysokich bitrate’ach.
OGG (Ogg Vorbis) – Format pliku kompresji audio z otwartym źródłem, który jest często stosowany jako alternatywa dla patentowanych formatów jak MP3 czy AAC.
Opus – Nowoczesny format audio, który jest szczególnie skuteczny dla mowy i muzyki transmitowanej przez Internet, oferuje wysoką jakość dźwięku nawet przy niskich bitrate’ach.
PCM (Pulse-Code Modulation) – Metoda używana do cyfrowego przedstawienia próbek analogowych sygnałów audio.
RA (RealAudio) – Format opracowany przez RealNetworks, używany do strumieniowego przesyłania dźwięku w Internecie.
TTA (The True Audio) – Bezstratny kodek audio, który jest ceniony za skuteczną kompresję i szybkość działania.
WMA (Windows Media Audio) – Format pliku audio opracowany przez Microsoft, często używany na platformach Windows, posiada kilka wariantów włączając wersje bezstratne i stratne.

Wave64 – Rozszerzenie formatu WAV stworzone przez Sony, zaprojektowane do obsługi bardzo dużych plików audio, które przekraczają ograniczenia rozmiaru standardowego pliku WAV.
AAC+ (Advanced Audio Coding Plus) – Udoskonalona wersja AAC, która oferuje lepszą jakość dźwięku przy niższych bitrate’ach, często stosowana w streamingu internetowym.
eAAC+ (Enhanced Advanced Audio Coding Plus) – Jeszcze bardziej zaawansowana wersja AAC, znana również jako AAC Plus v2, używana głównie w radio cyfrowym i transmisji strumieniowej.
AC3 (Audio Codec 3) – Znany również jako Dolby Digital, jest to format używany w DVD, Blu-ray i innych mediach cyfrowych do przechowywania dźwięku przestrzennego.
ALAW – Standardowy format kodowania dźwięku używany w telefonii w Europie.
DTS-HD (Digital Theater Systems High Definition) – Wysokiej jakości kodek audio używany głównie w kinie domowym, Blu-ray i strumieniowaniu HD.
DTS:X – Najnowszy format dźwięku przestrzennego firmy DTS, który umożliwia dźwięk trójwymiarowy, podobnie jak Dolby Atmos.
Dolby Atmos – Technologia dźwięku przestrzennego, która rozszerza przestrzenną percepcję dźwięku poprzez dodanie dynamicznych kanałów audio.
IVS (Interactive Voice System) – Format zaprojektowany do używania w systemach odpowiedzi głosowej i interaktywnych systemach telefonicznych.
MLP (Meridian Lossless Packing) – Bezstratny format audio używany w DVD-Audio i niektórych Blu-ray do dostarczania dźwięku wysokiej jakości.
MP4 ALS (MPEG-4 Audio Lossless Coding) – Kodek bezstratny część standardu MPEG-4, który umożliwia efektywną kompresję dźwięku wysokiej jakości bez utraty danych.
MP4 SLS (MPEG-4 Scalable to Lossless) – Format, który pozwala na strumieniowanie w różnych jakościach, od stratnej do bezstratnej.
MPEG-2 AAC (Advanced Audio Coding) – Rozszerzenie standardu MPEG-2, które zapewnia lepszą efektywność kompresji niż MP3.
MPEG-2.5 Audio – Niekonwencjonalne rozszerzenie MPEG-2 Audio, które umożliwia kodowanie przy bardzo niskich bitrate’ach.
Musepack SV8 – Najnowsza wersja kodeka Musepack, zapewniająca wysoką jakość dźwięku i efektywną kompresję.
QDesign Music Codec – Kodek audio używany w wczesnych wersjach QuickTime, znany z bardzo niskich bitrate’ów.
RealAudio 10 – Najnowsza wersja kodeka RealAudio, która oferuje różne formaty kompresji, w tym dźwięk bezstratny i stratny.
SBC (Low Complexity Subband Coding) – Kodek audio stosowany w Bluetooth do przesyłania dźwięku.
TrueHD – Format audio bezstratny opracowany przez Dolby Laboratories, stosowany na dyskach Blu-ray dla najwyższej jakości dźwięku.
ULAW – Format kodowania dźwięku używany w systemach telekomunikacyjnych w Ameryce Północnej.

Z przyjemnością! Oto kolejne formaty plików audio:

RF64 – Format umożliwiający przechowywanie bardzo dużych plików audio, rozszerzony wariant formatu WAV zaprojektowany do obsługi plików przekraczających 4 GB.
DTS Neo:X – Format audio firmy DTS, który umożliwia upmixing dźwięku do 11.1 kanałów, poprawiając doświadczenie przestrzenne w kinie domowym.
Au – Prosty format plików audio używany głównie na platformach Unix i podobnych, który przechowuje dane dźwiękowe w formie surowej lub lekko skompresowanej.
AAX (Audible Enhanced Audio) – Format plików używany przez Audible do dostarczania audiobooków z zaawansowanymi funkcjami, takimi jak zakładki i rozdziały.
AIFF-C (Audio Interchange File Format Compressed) – Wersja kompresowana formatu AIFF, używana do przechowywania dźwięku w mniejszym rozmiarze pliku.
ATRAC3 – Format audio opracowany przez Sony, stosowany głównie w przenośnych odtwarzaczach audio, jak MiniDisc.
ATRAC9 – Kolejna generacja kodeka ATRAC, stosowana w nowszych urządzeniach i grach wideo dla lepszej efektywności kompresji.
CELT (Constrained Energy Lapped Transform) – Poprzednik kodeka Opus, zaprojektowany dla niskich opóźnień i wysokiej jakości strumieniowego przesyłania audio.
Dolby Pulse – Kombinacja kodeka AAC i technologii Dolby Metadata, zapewniająca lepszą jakość dźwięku i wydajność dla strumieniowych usług audiowizualnych.
Enhanced AC-3 (E-AC-3) – Znany również jako Dolby Digital Plus, zapewnia lepszą jakość dźwięku i większą elastyczność niż tradycyjny AC-3.
iSAC (Internet Speech Audio Codec) – Kodek opracowany przez Google, używany w VoIP dla szerokopasmowej transmisji mowy.
Opus – Bardzo wydajny kodek audio, używany do różnorodnych zastosowań od komunikacji głosowej po strumieniowanie muzyki.
TAK (Tom’s lossless Audio Kompressor) – Bezstratny kodek audio, znany z bardzo dobrej kompresji i jakości dźwięku.
VMD (Video Music Disc) – Format używany w niektórych grach wideo, które integrują ścieżki dźwiękowe w formacie pliku VMD.
WMA Screen – Wariant kodeka WMA zaprojektowany do strumieniowania zawartości wideo z niskim bitrate’em, w którym audio jest ważnym, ale nie głównym składnikiem.

Jasne, oto kolejna grupa formatów plików audio:

XM (Extended Module) – Format modułu audio popularny w scenie muzyki tracker, pozwalający na tworzenie złożonych kompozycji z wieloma kanałami i samplami.
MTM (MultiTracker Module) – Inny format pliku modułu używany w tworzeniu muzyki tracker, umożliwiający wykorzystanie wielu ścieżek i efektów.
IT (Impulse Tracker) – Format pliku stworzony dla oprogramowania Impulse Tracker, popularny wśród twórców muzyki w formacie tracker z możliwością zaawansowanego programowania sampli i efektów.
S3M (ScreamTracker 3 Module) – Format pliku audio stworzony dla ScreamTracker, używany w produkcji muzyki trackerowej z wieloma ścieżkami.
UMX – Format kontenera Unreal Music Package, używany w grach stworzonych przy użyciu Unreal Engine dla osadzenia muzyki w formacie tracker.
OFR (OptimFROG) – Format bezstratnej kompresji audio, który jest znany z wysokiej jakości kompresji dźwięku przy utrzymaniu zgodności z formatem WAV.
SPDIF (Sony/Philips Digital Interface Format) – Standard interfejsu cyfrowego audio stosowany do przesyłania dźwięku między urządzeniami audio.
TAK (Tom’s Audio Kompressor) – Bezstratny kodek audio stworzony do efektywnej kompresji audio wysokiej jakości.
TTA (The True Audio) – Bezstratny format audio, który oferuje szybką i skuteczną kompresję dźwięku bez utraty jakości.
W64 (Wave64) – Format pliku audio zaprojektowany do obsługi bardzo dużych plików dźwiękowych, idealny dla długotrwałych nagrań lub dużych projektów audio.
SDII (Sound Designer II) – Format plików audio używany głównie w oprogramowaniu Pro Tools do edycji i produkcji audio.
MO3 – Format pliku audio, który jest skompresowaną wersją tradycyjnych plików modułowych, umożliwiający użycie skompresowanych sampli.
AU (Sun/NeXT audio format) – Prosty format pliku audio używany głównie na systemach Unix i podobnych, do przechowywania dźwięku.
Voxware MetaSound – Format audio używany głównie w aplikacjach głosowych, zapewniający dobre jakościowo kompresje dźwięku mowy przy niskich bitrate’ach.
Frogans – Format plików dla Frogans Player, optymalizowany dla niskiej przepustowości transmisji dźwięku.

Oczywiście, oto jeszcze więcej formatów plików audio, które warto znać:

AAC-LD (Low Delay AAC) – Wariant formatu AAC zaprojektowany specjalnie do zastosowań, które wymagają bardzo niskiego opóźnienia, takich jak telekonferencje i inne formy komunikacji w czasie rzeczywistym.
AIFF (Audio Interchange File Format) – Format pliku audio stworzony przez Apple, który przechowuje dane dźwiękowe w formie niekompresowanej. Używany głównie na komputerach Mac.
M4P – Format plików iTunes Music Store, stosowany do zabezpieczenia cyfrowych praw autorskich (DRM), który ogranicza dostęp do muzyki pochodzącej z iTunes.
MP3 PRO – Ulepszona wersja klasycznego MP3, która oferuje lepszą jakość dźwięku przy niższym bitrate.
MPA (MPEG-2 Audio) – Wariant audio w standardzie MPEG-2, który jest stosowany w transmisjach cyfrowego radia i telewizji.
Opus – Wysoko wydajny kodek audio, który jest odpowiedni do szerokiej gamy zastosowań strumieniowych, od komunikacji internetowej po transmisje muzyki w wysokiej jakości.
PCM (Pulse-Code Modulation) – Metoda używana do cyfrowego przedstawienia próbek analogowego sygnału audio, która jest standardem dla cyfrowego audio w komputerach i różnych systemach audio.
RMX – Format pliku audio używany w niektórych programach do tworzenia muzyki, który pozwala na zaawansowane edycje i manipulacje dźwiękiem.
SACD (Super Audio CD) – Format dysku zaprojektowany do przekazywania dźwięku w wysokiej rozdzielczości, stosowany głównie w audiofilskich kręgach.
SD2 (Sound Designer II) – Format plików audio używany w profesjonalnych aplikacjach do edycji dźwięku, takich jak Pro Tools.
Vorbis – Kodek audio otwartego źródła, który jest częścią projektu Ogg. Często stosowany jako alternatywa dla patentowanych kodeków, takich jak MP3 i AAC.
WMA Voice – Wersja kodeka Windows Media Audio specjalnie zaprojektowana do kompresji mowy, używana w aplikacjach VoIP i systemach rozpoznawania mowy.
XM (Extended Module) – Format pliku modułu popularny w scenie muzyki tracker, który pozwala na tworzenie złożonych kompozycji muzycznych z wykorzystaniem wielu sampli i kanałów.
FLAC 24-bit – Wersja bezstratnego kodeka FLAC, która obsługuje próbkowanie o wyższej rozdzielczości niż standardowe 16-bit, oferująca jeszcze lepszą jakość dźwięku dla audiofilów.

Oczywiście, oto kolejne formaty plików audio:

APE (Monkey’s Audio) – Format plików bezstratnej kompresji audio, znany z wysokiej jakości dźwięku przy stosunkowo małych rozmiarach plików.
ASF (Advanced Systems Format) – Format kontenera, opracowany przez Microsoft, który może zawierać różne strumienie danych, w tym audio.
CDA (CD Audio track) – Wirtualny format pliku używany w standardowych CD audio, który wskazuje na konkretny fragment danych dźwiękowych na dysku.
DSD (Direct Stream Digital) – Format audio używany w Super Audio CDs (SACD), znany z wyjątkowej jakości dźwięku w audiofilskich kręgach.
IFF (Interchange File Format) – Stary format kontenera opracowany przez Electronic Arts, który może zawierać audio, a także inne typy danych.
MKA (Matroska Audio) – Format kontenera audio, część rodziny Matroska, który może obsługiwać wiele strumieni audio i metadanych.
MP2 (MPEG-1 Audio Layer II) – Starszy format kompresji audio, nadal szeroko stosowany w nadawaniu radiowym i telewizyjnym.
MP3HD – Wersja formatu MP3 oferująca bezstratną kompresję audio, zachowując kompatybilność wsteczną z klasycznym MP3.
MPC (Musepack) – Format audio stworzony do uzyskania wysokiej jakości dźwięku przy stosunkowo niskich bitrate’ach, popularny w społecznościach audiofilskich.
Opus – Bardzo wydajny kodek audio otwartego źródła, przeznaczony do strumieniowania i komunikacji w czasie rzeczywistym z bardzo niskimi opóźnieniami.
RA (Real Audio) – Format plików używany głównie do strumieniowego przesyłania audio przez internet, rozwijany przez RealNetworks.
TTA (True Audio) – Bezstratny kodek audio, oferujący wysoką jakość dźwięku przy efektywnej kompresji i szybkim dekodowaniu.
WAVPack – Format bezstratnej kompresji audio, który pozwala również na opcjonalne, stratne kompresowanie danych.
WebM – Format kontenera audio/wideo stworzony dla używania w internecie, korzysta z kodeka Vorbis lub Opus dla ścieżek audio.
WMA Lossless – Format kodeka Windows Media Audio, który umożliwia bezstratne kodowanie audio.
WMA Pro – Wersja Windows Media Audio oferująca zaawansowane możliwości kodowania, w tym wsparcie dla wielokanałowego audio i wysokiej rozdzielczości.

Jasne, oto kolejna grupa formatów plików audio, które warto znać:

ADPCM (Adaptive Differential Pulse-Code Modulation) – Technika kompresji dźwięku, która jest stosowana głównie w grach wideo oraz aplikacjach, gdzie potrzebna jest prosta i efektywna kompresja.
AIFF-S – Wariant formatu AIFF, który obsługuje próbkowanie dźwięku.
ALAC (Apple Lossless Audio Codec) – Kodek bezstratnej kompresji audio opracowany przez Apple, używany głównie na urządzeniach Apple i w iTunes.
CAF (Core Audio Format) – Format kontenera opracowany przez Apple, który obsługuje wiele różnych formatów audio i jest optymalizowany pod kątem systemów Mac OS.
Dolby Digital EX – Rozszerzenie Dolby Digital, które dodaje dodatkowe kanały dla lepszego efektu przestrzennego w kinie domowym.
DTS-HD High Resolution Audio – Format kodeka audio stosowany w kinie domowym i na dyskach Blu-ray, oferujący lepszą jakość niż standardowy DTS.
EAC3 (Enhanced AC-3) – Znany także jako Dolby Digital Plus, to zaawansowana wersja AC-3 oferująca lepszą jakość dźwięku przy wyższych bitrate’ach.
FLAC 24-bit – Wariant formatu FLAC, który obsługuje próbkowanie w 24 bity, oferując jeszcze lepszą jakość audio niż standardowy 16-bitowy FLAC.
G.723.1 – Format kodeka używany w aplikacjach VoIP, znany z efektywnej kompresji danych mowy.
IMA WAV – Wariant pliku WAV, który stosuje kompresję ADPCM do redukcji rozmiaru pliku.
MIDI (Musical Instrument Digital Interface) – Format pliku, który zapisuje dane o nutach i instrumentach, a nie faktyczne dźwięki audio.
MP3 Surround – Wersja formatu MP3, która obsługuje kodowanie dźwięku przestrzennego.
OGA (Ogg Vorbis Audio) – Wariant formatu Ogg, który jest specyficznie przeznaczony do przechowywania dźwięku Vorbis.
Opus – Wysokowydajny kodek audio, który jest odpowiedni do szerokiej gamy zastosowań strumieniowych oraz komunikacji w czasie rzeczywistym.
PCM (Pulse-Code Modulation) 24-bit – Wariant PCM, który koduje dane audio z większą głębią bitową, oferując lepszą jakość dźwięku.
QDesign Music Codec – Kodek opracowany dla odtwarzaczy QuickTime, stosowany do strumieniowego przesyłania muzyki.
Real Audio Lossless – Format plików audio oferujący bezstratną kompresję w ramach technologii Real Audio.
SDII (Sound Designer II) – Format audio używany głównie w oprogramowaniu do edycji dźwięku, takim jak Pro Tools.
Speex – Format audio zaprojektowany do efektywnej kompresji mowy, używany głównie w komunikatorach internetowych.
WMA 10 Pro – Zaawansowana wersja Windows Media Audio, która obsługuje nowe funkcje, takie jak wsparcie dla wielu kanałów audio i wysokiej rozdzielczości.

Oczywiście! Oto jeszcze więcej formatów plików audio, które nie były wcześniej wymienione:

ADX – Format audio często stosowany w grach wideo, znany z pętli audio bez zauważalnych przerw.
AIFF-C – Kompresyjna wersja formatu AIFF, która pozwala na mniejsze rozmiary plików przy zachowaniu wysokiej jakości audio.
AMR-WB+ – Rozszerzenie kodeka AMR-WB, zapewniające lepszą jakość dźwięku i efektywniejszą kompresję dla szerokopasmowego przesyłania głosu.
Apple Lossless – Kodek audio opracowany przez Apple, który zapewnia bezstratną kompresję audio bez utraty jakości.
Bink Audio – Format audio stosowany w grach wideo, znany z bardzo dobrej jakości przy relatywnie niskich bitrate’ach.
CELT – Kodek audio zaprojektowany dla niskich opóźnień, teraz zintegrowany z kodekiem Opus.
Dolby AC-4 – Nowoczesny format audio od Dolby, zaprojektowany do strumieniowego przesyłania z zaawansowanymi metadanymi.
DSD (Direct Stream Digital) – Format audio wysokiej jakości używany w audiofilskich nagraniach i odtwarzaczach SACD.
DTS Neural:X – Kodek audio, który upmixuje standardowy dźwięk do formatu dźwięku przestrzennego.
EVRC (Enhanced Variable Rate Codec) – Format kodeka używany głównie w telefonii komórkowej do kompresji głosu.
FLAC 96kHz/24-bit – Wersja kodeka FLAC, która obsługuje bardzo wysokie rozdzielczości próbkowania, oferując niezrównaną jakość audio.
G.722.1 – Standard kodeka audio stosowany głównie w komunikacji głosowej dla aplikacji VoIP z wyższą jakością mowy.
GSM 6.10 – Standard kompresji mowy stosowany w europejskich systemach GSM.
iLBC (internet Low Bitrate Codec) – Format kompresji audio zaprojektowany dla wyraźnej transmisji głosu przez internet.
MPEG-4 HE-AAC – “High Efficiency” wersja AAC, zaprojektowana do użycia przy bardzo niskich bitrate’ach.
Nellymoser Asao Codec – Kodek audio stosowany głównie w oprogramowaniu do streamingu na żywo dla transmisji głosu.
Opus 48kHz – Wariant kodeka Opus, który jest szczególnie efektywny w strumieniowaniu wysokiej jakości audio przy niskich bitrate’ach.
PCM 32-bit float – Wersja PCM, która używa zmiennoprzecinkowej reprezentacji próbek, umożliwiając bardzo szeroki zakres dynamiki.
QCELP (Qualcomm Code Excited Linear Prediction) – Kodek głosu używany w systemach CDMA.
RealAudio 10 – Wersja kodeka RealAudio, która oferuje różne opcje kompresji, w tym kodeki bezstratne i stratne.

VQF (Vector Quantization Format) – Format kompresji audio rozwinięty przez Yamaha, który oferuje wysoką jakość dźwięku przy niższym bitrate niż inne popularne kodeki.
MP1 (MPEG-1 Audio Layer 1) – Najmniej skomplikowany z kodeków audio serii MPEG, używany głównie w przestarzałych aplikacjach.
MP2 (MPEG-1 Audio Layer 2) – Starszy format audio wykorzystywany głównie w radiu cyfrowym i transmisjach telewizyjnych.
AC-3 (Audio Codec 3, Advanced Codec 3, Acoustic Coding 3) – Kodek audio stosowany głównie w DVD i innych aplikacjach multimedialnych, znany także jako Dolby Digital.
EAC-3 (Enhanced AC-3) – Znany również jako Dolby Digital Plus, to rozwinięcie AC-3 oferujące lepszą jakość dźwięku.
MLP (Meridian Lossless Packing) – Bezstratny format audio wykorzystywany na płytach DVD-Audio i Blu-ray.
ALS (MPEG-4 Audio Lossless Coding) – Bezstratny kodek audio część standardu MPEG-4.
SLS (Scalable Lossless Coding) – Część rodziny MPEG-4, która oferuje skalowalną, bezstratną kompresję audio.
Dolby TrueHD – Bezstratny format audio stosowany na płytach Blu-ray, oferujący najwyższą jakość dźwięku.
DTS-HD Master Audio – Bezstratny kodek audio używany w kinie domowym i na płytach Blu-ray, który zapewnia jakość dźwięku identyczną z nagraniami studyjnymi.
WavPack – Format umożliwiający zarówno bezstratną jak i stratną kompresję audio.
TAK (Tom’s Audio Kompressor) – Bezstratny kodek audio, znany z bardzo dobrej kompresji.
TTA (True Audio) – Format bezstratnej kompresji audio, który jest prosty w implementacji i oferuje szybkie kodowanie i dekodowanie.
OptimFROG – Bezstratny kodek audio, który cechuje się jednymi z najlepszych współczynników kompresji w swojej klasie.
AptX – Kodek audio zaprojektowany do przesyłania dźwięku przez Bluetooth, oferujący lepszą jakość niż standardowe kodeki SBC.
LPCM (Linear Pulse Code Modulation) – Standardowe kodowanie audio używane na płytach CD i DVD, które nie stosuje kompresji.
MQA (Master Quality Authenticated) – Format audio, który pozwala na strumieniowe przesyłanie dźwięku wysokiej jakości przy użyciu niskich bitrate’ów.
ADTS (Audio Data Transport Stream) – Format używany do nadawania i strumieniowego przesyłania danych audio w formacie AAC.
Speex – Format audio zaprojektowany do efektywnej kompresji mowy, często używany w komunikatorach głosowych i książkach audio.
GSM 6.10 – Kodek kompresji mowy używany w telefonii cyfrowej GSM, który zapewnia efektywne przesyłanie mowy.

Absolutnie, oto kolejne formaty plików audio:

DTS:X – Najnowszy kodek audio przestrzennego od DTS, który umożliwia dodawanie dźwięku z wysokości w kinie domowym.
Dolby Atmos – Zaawansowany system audio przestrzennego, który dodaje wysokość do tradycyjnego dźwięku przestrzennego dla realistycznego efektu.
Au – Format pliku audio używany na platformach Unix, do przechowywania dźwięku w formie cyfrowej.
AIFF 24-bit – Wersja formatu AIFF obsługująca próbkowanie w 24 bity, co zapewnia wyższą jakość dźwięku.
Opus – Kodek audio stworzony przez Internet Engineering Task Force, który jest bardzo efektywny dla dźwięku zarówno w aplikacjach muzyki, jak i mowy.
AAC-ELD (Enhanced Low Delay AAC) – Wariant kodeka AAC zaprojektowany dla aplikacji o niskim opóźnieniu, takich jak telekomunikacja.
AC-4 – Zaawansowany kodek audio stworzony przez Dolby, który jest zaprojektowany do strumieniowego przesyłania dźwięku i obsługuje nowoczesne formaty dźwięku przestrzennego.
Ambisonics – Technika audio używana do tworzenia i odtwarzania dźwięku przestrzennego, której można używać w aplikacjach VR (wirtualna rzeczywistość) i AR (rozszerzona rzeczywistość).
MPEG-H 3D Audio – Format audio, który pozwala na kodowanie dźwięku w wielu wymiarach, w tym w wysokości.
aptX HD – Rozszerzona wersja kodeka aptX, która umożliwia bezstratne przesyłanie dźwięku przez Bluetooth w jakości HD.
LDAC – Kodek audio opracowany przez Sony, który umożliwia przesyłanie dźwięku o wysokiej rozdzielczości przez Bluetooth.
SBC (Subband Coding) – Prosty kodek audio używany w technologii Bluetooth do przesyłania dźwięku.
MQA (Master Quality Authenticated) – Format, który umożliwia strumieniowe przesyłanie muzyki w jakości studyjnej.
FLAC 96kHz – Wersja kodeka FLAC obsługująca próbkowanie do 96 kHz, idealna dla audiofilów szukających wysokiej jakości dźwięku.
WMA 10 Professional – Zaawansowana wersja kodeka WMA, która obsługuje różnorodne funkcje, w tym dźwięk przestrzenny i wysokiej rozdzielczości audio.
Monkey’s Audio – Bezstratny kodek audio, który zapewnia jedną z najlepszych dostępnych kompresji bezstratnych.
TrueHD 7.1 – Format audio bezstratny od Dolby, który zapewnia dźwięk przestrzenny z dodatkowymi kanałami dla zwiększenia immersji.
MP3PRO – Wersja formatu MP3, która oferuje lepszą jakość dźwięku przy niższych bitrate’ach poprzez wykorzystanie techniki SBR (Spectral Band Replication).
HE-AAC v2 – Kodek audio, który jest połączeniem AAC i SBR, często używany w strumieniowaniu internetowym z powodu swojej wydajności przy niskich bitrate’ach.
Vorbis – Kodek audio otwartego źródła, który jest częścią projektu Ogg i jest znany z bardzo dobrej jakości dźwięku przy kompresji.

Te formaty reprezentują różnorodność dostępnych technologii audio, od prostych kodeków przesyłania danych przez Bluetooth po zaawansowane systemy przestrzenne i formaty zapewniające audiofilską jakość dźwięku.