Kopiowanie kaset Studio

Poradnik dla Archiwistów Audio Wideo

Vademecum poradnik artykuł konserwacji nośników filmowych i Audio od roku 1950

Zacznijmy od tajemnic a w zasadzie nie ma tu tajemnic jest wiedza której nośnikiem są starsi ludzie.

Wszystkie poradniki cudowne szkolenia i swoje przekonania można wyrzucić do śmietnika.

W tej branży nie to się liczy liczą się rzeczy przyziemne a wielka Tajemnica to ściema.

1.Sprzęt i Pieniądze

Firma która digitalizuje nagrania musi dysponować ogromną ilością sprzętu wynika to z :

-Wielu setek dosłownie setek dziwnych formatów audio wideo proszę Państwa nie wyobrażają sobie Państwo ile tego było na Świecie wiecie jaka kaseta byłą w automatycznej sekretarce Ericha Honeckera ?

Pewnie nawet nie wiecie kto to a taką kasetę trzeba przegrać.

-braku od lat 50 standaryzacji urządzeń każdy producent robił ten sam typ sprzętu po swojemu

Najprostszy najtańszy format VHS spowoduje że ta sama kaseta w 100 magnetowidach będzie miała inną jakość obrazu spowoduje to głowica jej kat , przetwornik obrazu , stan techniczny danego sprzętu kondensatory w torze wizyjnym

Ile punktów ma wzorcową kasetę serwisową VHS ? Żaden w Polsce ja zapłąciłem za 3szt 800 dolarów Australijskich.

Kaseta Audio Magnetofonowa w 100 magnetofonach zagra inaczej.

Pociągnijmy temat Kupno takiego sprzętu to majątek a jak się go nie ma to robienie czegoś profesjonalnie na 10 sprzętach się nie da.

Po ludzku kaseta będzie miała Pasy dźwięk szumiał a Pan w Punkcie powie ze to ze starości

2.SERWISANCI i CIĄGŁE niekończące się serwisy czyli znów kasa ………………. J

Ale nie tylko ci właściwi umierają a ci młodsi albo nie mają części albo krzyczą sobie ogromne pieniądze nie współmierne do RYNKOWEJ CENY USŁUGI ci małolaci nie rozumieją że nikt im takiej ceny nie zapłaci

Sprzęt nieserwisowany pierdzi Źle digitalizuje i koniec

Konieczność posiadania własnych umiejętności naprawy sprzętu inaczej firma zbankrutuje nic nie zarobi

Jakie umiejętności trzeba posiadać:

-elektroniczne

-mechaniki precyzyjnej (rolki paski napinacze zębatki )

– obsługa i druku 3d oraz toczenia tokarki (tysięcy części brakuje nie są sprzedawane)

 

Skupowanie zepsutych sprzętów na części i posiadanie stosownego magazynu

3.Wieczny dział zakupów w firmie (znów te pieniądze )

Trzeba za granicą na portalach aukcyjnych kupować sprzęt

Cena sprzętu to tragedia poruszymy ten temat później

Kto ciągle nie inwestuje w firmę od digitalizacji GINIE

4.Z czego wynikają ceny sprzętu i ogromna Banka spekulacyjna

Gorsza niż wykresie

Przyczyny:

-śmierć serwisantów

-nie przekazywanie wiedzy starszych ludzi ze względu na Polską mentalność jak ktoś się czegoś nauczy to ci kradnie

5.Dobra trochę tajemnic

Czekaliście ?

Sorry też ich nie podam po 25 latach oddałem je żonie 20 lat młodszej i córce w wieku 17 lat która w przyszłym roku będzie miała własną firmę.

Tych tajemnic nie ma w Intrenecie bo nikt na całym świecie nie jest debilem żeby wspierać konkurentów

Jak się uczy tajemnic  ?

Pracą 25 lat doskonali się warsztat i nagle boom ………………. Odkryłem że jak tak zrobię dźwięk jest 100x lepszy i obraz.

Jesteście rozczarowani

Żadnych tajemnic same problemy brak kasy

 

Kto nie ma wiedzy i krzywdzi sobie kasety?
Ludzie male wiary i kryzysu zaufanie
Ile twój magnetowid byl w serwisie?
Oglądasz swoje kasety przed digitalizacją i RYJESZ je stara glowicą bo tak cię swiedzi wiedzieć co tam jest

Wybaczamy ludziom brak wiedzy

 

Proszę Państwa życie

Przynajmniej nie poszliście na durne szkolenie z dofinansowania i nikt nie „wyruchał Was” kolokwialnie na kasę.

Zobligowałem żonę i córkę na wypadek niechęci do prowadzenia takiej działalności do szukania czeladnika któremu można przekazać wiedzę.

Bo szkoda tej wiedzy.

Czy warto otworzyć taką firmę WARTO uczcie się na swoich błędach nie czytajcie popeliny z internetu

Bedzie dupa bolała i portfel ale Warto to radość z robienia czegoś czego inni nie potrafią

Kilka słów do Polskich Archiwistów

Bo poznałem Was wielu

Dostajecie głodowe Państwowe Pensje

Budżety Waszych instytucji są wywalane na bzdurne rzeczy

Bardzo mi przykro z tego powodu

Potrzebujecie pomocy dzwońcie

Żyjemy w kraju gdzie zamiast na Archiwizację wydaje się pieniądze na bzdury

Rozumem Wasze rozgoryczenie

Szkoda

 

 

  • Kompendium wiedzy o konserwacji nośników filmowych po 1950 roku
  • Poradnik dotyczący ochrony i konserwacji filmów z lat powojennych
  • Artykuł na temat konserwacji taśm filmowych od połowy XX wieku
  • Instrukcja zachowania i pielęgnacji nośników filmowych od 1950 roku
  • Materiały szkoleniowe z zakresu konserwacji nośników audiowizualnych

2. Digitalizacja i edycja materiałów audiowizualnych

  • Przetwarzanie cyfrowe i obróbka treści audiowizualnych
  • Konwersja oraz edytowanie materiałów wideo i audio
  • Cyfrowa archiwizacja i montaż nagrań audiowizualnych
  • Digitalizacja i postprodukcja plików multimedialnych
  • Przenoszenie analogowych materiałów do formatu cyfrowego i ich edycja

3. Archiwizacja plików cyfrowych

  • Zabezpieczanie i przechowywanie danych cyfrowych
  • Tworzenie archiwów plików w formacie cyfrowym
  • Składowanie i organizacja plików elektronicznych
  • Zarządzanie oraz długoterminowe przechowywanie danych cyfrowych
  • Backup oraz archiwizacja danych w środowisku cyfrowym
4. Archiwizacja plików analogowych
  • Przechowywanie i zabezpieczanie nośników analogowych
  • Archiwizacja tradycyjnych materiałów audiowizualnych
  • Ochrona i katalogowanie plików zapisanych w formacie analogowym
  • Zabezpieczenie nośników takich jak taśmy filmowe czy kasety magnetofonowe
  • Organizacja i konserwacja fizycznych nośników danych
    
    
    

    Poradnik dla Archiwistów Digitalizatorów Audio-Wideo

    Wprowadzenie

    Digitalizacja materiałów audio-wideo to proces kluczowy dla ochrony i zachowania dziedzictwa kulturowego oraz historycznego. Przeprowadzona w sposób profesjonalny pozwala zabezpieczyć materiały przed zniszczeniem, umożliwia ich łatwe przechowywanie oraz ułatwia dostęp do nich w przyszłości. Niniejszy poradnik został stworzony z myślą o archiwistach zajmujących się digitalizacją takich materiałów, dostarczając praktycznych wskazówek dotyczących każdego etapu tego procesu.


    1. Planowanie procesu digitalizacji

    1.1. Ocena stanu materiałów

    • Sprawdź rodzaj nośników: taśmy magnetyczne (np. VHS, Betacam), płyty gramofonowe, kasety magnetofonowe, minidyski itp.
    • Oceń ich stan techniczny: uszkodzenia fizyczne, pleśń, deformacje, zanik sygnału magnetycznego.
    • Zidentyfikuj nośniki priorytetowe, kierując się ich wartością historyczną lub stanem degradacji.

    1.2. Wybór sprzętu i oprogramowania

    • Sprzęt odtwarzający: Używaj urządzeń kompatybilnych z nośnikami, dbając o ich regularną konserwację.
    • Interfejs cyfrowy: Karty dźwiękowe i wideo o wysokiej jakości zapewnią minimalne straty w procesie przechwytywania sygnału.
    • Oprogramowanie: Wybierz narzędzia do przechwytywania i obróbki danych, takie jak Audacity (dla audio) lub Adobe Premiere/DaVinci Resolve (dla wideo).

    1.3. Zasoby ludzkie i finansowe

    • Określ, kto będzie odpowiedzialny za każdy etap procesu.
    • Uwzględnij koszty związane z zakupem sprzętu, licencji na oprogramowanie oraz przechowywania danych.

    2. Przygotowanie do digitalizacji

    2.1. Konserwacja materiałów

    • Oczyść nośniki za pomocą odpowiednich środków (np. izopropanolu do czyszczenia taśm).
    • Napraw drobne uszkodzenia, jeśli to możliwe (np. klejenie taśmy).

    2.2. Stabilne środowisko pracy

    • Zapewnij pomieszczenie o stałej temperaturze (18–22°C) i wilgotności (30–50% RH).
    • Ogranicz działanie kurzu i innych zanieczyszczeń.

    3. Proces digitalizacji

    3.1. Ustawienia techniczne

    • Audio: Ustaw parametry nagrania na 24 bity i 96 kHz, co zapewnia wysoką jakość dźwięku.
    • Wideo: Wybierz rozdzielczość zgodną z oryginałem (np. SD, HD), format bezstratny (np. AVI, MOV) i kodeki takie jak FFV1 lub ProRes.
    • Kompresja: Zapisuj pliki w formacie bezstratnym, aby uniknąć utraty jakości.

    3.2. Monitorowanie procesu

    • Słuchaj/wizualizuj przechwytywane materiały w czasie rzeczywistym.
    • Sprawdzaj poziomy sygnału, aby uniknąć przesterowań lub zbyt cichych nagrań.

    3.3. Metadane

    • Dodaj szczegółowe informacje o pliku: data nagrania, format oryginału, autor, tematyka itp.
    • Stosuj standardy metadanych, takie jak Dublin Core lub PBCore.

    4. Przechowywanie zdigitalizowanych materiałów

    4.1. Formaty i kopie zapasowe

    • Przechowuj pliki w formatach bezstratnych jako kopie archiwalne (np. WAV dla audio, FFV1 dla wideo).
    • Utwórz co najmniej trzy kopie: jedną lokalną, jedną w chmurze i jedną w zewnętrznym archiwum.

    4.2. Organizacja danych

    • Stwórz spójny system katalogowania: nazewnictwo plików, struktura folderów.
    • Używaj systemów zarządzania zasobami cyfrowymi (DAM) do efektywnego wyszukiwania i przeglądania plików.

    4.3. Przechowywanie fizycznych nośników

    • Mimo digitalizacji zachowaj oryginały w odpowiednich warunkach, jako że mogą być potrzebne do ponownego procesu w przyszłości.

    5. Udostępnianie i ochrona praw autorskich

    5.1. Dostęp do materiałów

    • Zdecyduj, które materiały mogą być publicznie dostępne, a które wymagają ochrony.
    • Wykorzystaj platformy online do udostępniania (np. YouTube, SoundCloud) lub stworzenie dedykowanego repozytorium.

    5.2. Prawa autorskie

    • Upewnij się, że digitalizacja i udostępnianie materiałów nie narusza praw autorskich.
    • W razie potrzeby uzyskaj zgody od twórców lub właścicieli praw.

    6. Bieżąca konserwacja i rozwój

    • Regularnie sprawdzaj integralność zdigitalizowanych plików, wykorzystując sumy kontrolne (checksums).
    • Aktualizuj formaty plików w miarę pojawiania się nowych technologii.
    • Zapewnij stałe szkolenie zespołu w zakresie nowych narzędzi i metod digitalizacji.

    Podsumowanie

    Digitalizacja materiałów audio-wideo to skomplikowany, ale niezwykle wartościowy proces. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu, profesjonalnym narzędziom i dbałości o szczegóły, archiwiści mogą skutecznie zachować dziedzictwo dla przyszłych pokoleń. Stosując powyższe wskazówki, możliwe jest stworzenie trwałego i dostępnego archiwum cyfrowego, które będzie służyć badaczom, artystom i społecznościom na całym świecie.