Magnetofony Cyfrowe w Polsce nie są kochane i lubiane powodów jest wiele .
Pomijając takie z dyskiem HDD które zamiast kaset mają twardy dysk Jak Tascam Da-3000
Opowiemy dziś o magnetofonach na kasety ale cyfrowych.
Magnetofony o których opowiemy to: Magnetofony Dat I DCC
I skończmy z mitami i formach dyskusyjnymi i opiniami trzymajmy się fizyki praw stałych i reali rynkowych.
To co tu jest napisane nie jest artykułem sponsorowanym ani materiałem promocyjnym
Magnetofony Dat
Magnetofony DCC
Zacznijmy bez nudzenia
—————————————————————————————————————————————
Magnetofony Dat
Producenci
Jeśli chodzi o magnetofony Dat to mamy tak naprawdę 2 konstrukcję
Sony
Plusy
Jeśli chodzi o Sony to sprzęty ładne cieszące oko często z drewnianymi boczkami w serii ES
ładnie wyglądające
-grają tak jak powinny magnetofony Dat
Minusy
-bardzo skomplikowany mechanizm (zwykły magnetofon “wysiada”)
-trudny serwis nawet zegarmistrzowsko trudny
-czasem bardzo naprawdę bardzo drogie części
-wielu serwisantów którzy remontują je na wyczucie nie kazdy zrobi to dobrze
-zabezpieczenie “protect” przed przegrywaniem kaset z najwyższa jakością antypiractwo
-można ominąć to zabezpieczenie ale nie warto



TASCAM
Plusy
-Brzydki w rozumieniu domowym ,sprzęt studyjny do szaf rakowych
-zdjęte zabezpieczenie przed nagrywaniem w najwyższej jakości
-bardzo trwały mechanizm w zasadzie bez awaryjny
Minusy
-Czasem wariuje procesor logiki nie do naprawy :”( można się nadziać” na taki egzemplarz
-Brak części sprzet nie popularny
-Kasety nagrane w Hiper super Jakości odtwarzalne są tylko na tym danym modelu


Niektóre modele to
Sony (stacjonarne i przenośne):
DTC-1000ES
DTC-55ES
DTC-57ES
DTC-59ES
DTC-60ES
DTC-67ES
DTC-69ES
DTC-1500ES
DTC-2000ES
DTC-59ESJ
DTC-77ES
DTC-ZA5ES
PCM-7010
PCM-7030
PCM-7040
PCM-7050
TCD-D3
TCD-D7
TCD-D8
TCD-D10
TCD-D10 Pro
TCD-D10 Pro II
TCD-D100
PCM-M1
Tascam (TEAC) (stacjonarne i przenośne):
DA-20
DA-20mkII
DA-30
DA-30mkII
DA-35
DA-40
DA-45HR
DA-60
DA-302
DA-98
DA-P1
DA-PII
Panasonic / Technics:
SV-3500
SV-3700
SV-3800
SV-4100
SV-P100
SV-P200
Technics SV-D1000
Pioneer:
D-05
D-06
D-07
D-9601
D-70
Fostex:
D-5
D-10
D-15
D-20
D-25
D-90
D-108
PD-2
PD-4
PD-6
PD-204
PD-606
Aiwa:
XD-S1100
XD-S2100
HD-S1

Pozostałe poniżej marki to brandy plakietki i wymiennie dwa powyżej opisane mechanizmy mechanizmy
Wśród powyższych modeli zdarzały się modyfikację studyjne
Aiwa
Casio
Denon
Fostex
JVC
Kenwood
Marantz
Onkyo
Otari (trochę inaczej)
Panasonic
Pioneer
Sanyo
Sony
Studer
Tascam
TEAC
Technics
Wnętrze Magnetofonu Dat

Historia Magnetofonów Dat
Producenci Magnetofonów Dat
Magnetofon DAT (Digital Audio Tape) to urządzenie służące do nagrywania i odtwarzania dźwięku w formacie cyfrowym na taśmie magnetycznej. Choć z zewnątrz może przypominać klasyczne magnetofony kasetowe, jego konstrukcja i sposób zapisu są zbliżone bardziej do technologii wideo (ze względu na helikalny zapis sygnału). Poniżej omówione są główne elementy budowy i działania:
Kaseta DAT
Kaseta DAT jest mniejsza niż tradycyjna kaseta analogowa i zawiera cienką taśmę o szerokości około 3,81 mm.
Taśma w kasecie jest nawinięta na dwie szpule, a po włożeniu kasety do urządzenia, mechanizm precyzyjnie wyciąga taśmę i owija ją wokół bębna z głowicami.
Bęben (drum) z głowicami
Kluczowym elementem systemu zapisu/odczytu w magnetofonie DAT jest wirujący bęben z zestawem głowic zapisująco-odczytujących.
Bęben jest pochylony pod odpowiednim kątem i obraca się z dużą prędkością, co pozwala na zapis ścieżki w sposób helikalny (podobnie jak w magnetowidach).
Każda ścieżka zapisana jest w postaci cyfrowych bloków danych, a sama taśma przesuwa się w sposób zsynchronizowany z ruchem bębna, aby możliwe było dokładne odczytanie informacji.
Mechanizm transportu taśmy
Oprócz samego bębna, w urządzeniu znajduje się zestaw rolek i prowadnic, które napinają i prowadzą taśmę wokół bębna.
W skład systemu wchodzą m.in. rolka dociskowa (pinch roller) i capstan – element odpowiedzialny za precyzyjne przesuwanie taśmy z żądaną prędkością.
Czujniki i serwomechanizmy kontrolują naciąg (tension) taśmy, jej prędkość przesuwu oraz pozycję względem głowic. Ma to kluczowe znaczenie dla zachowania integralności danych (brak błędów w zapisie i odczycie).
Układy elektroniczne
Wejścia i wyjścia sygnału: magnetofony DAT posiadają zarówno analogowe wejścia/wyjścia audio (RCA/XLR), jak i cyfrowe (np. S/PDIF).
Konwersja A/D i D/A: jeśli urządzenie przyjmuje lub wyprowadza sygnał analogowy, musi posiadać wysokiej klasy przetworniki analogowo-cyfrowe (A/D) i cyfrowo-analogowe (D/A) zapewniające wysoką jakość dźwięku.
Układ kodowania/odkodowania (DSP): w celu utrwalenia dźwięku na nośniku w formie cyfrowej stosowane są specjalne algorytmy kodowania oraz systemy korekcji błędów (takie jak np. Reed-Solomon).
Kontroler systemu: mikroprocesor zarządzający pracą całego urządzenia, w tym sterowaniem silników, monitorowaniem stanu taśmy, obsługą klawiatury sterującej i wyświetlacza.
Zasilacz
Dostarcza napięcia i prądy o odpowiednich parametrach do wszystkich bloków urządzenia.
Musi być stabilny i dobrze filtrowany, aby nie wprowadzać zakłóceń do toru audio oraz do precyzyjnych układów serwomechanizmów.
Obudowa i panel frontowy
W zależności od modelu, urządzenie może być stołowe (przeznaczone do systemów hi-fi) lub przenośne (mniejsze konstrukcje często wykorzystywane w studiach nagraniowych, reporterskich).
Panel frontowy zawiera zwykle wyświetlacz (informujący o czasie nagrania, trybie pracy, poziomie sygnału), przyciski sterujące (odtwarzanie, nagrywanie, przewijanie itp.) i złącza audio.
Systemy wspomagające i zaawansowane funkcje
Wiele magnetofonów DAT wyposażonych jest w układy tzw. ID markerów (zapisywanie znaczników w danych), pozwalających na łatwe wyszukiwanie utworów.
Niektóre modele oferują funkcje dodatkowe, takie jak kopiowanie cyfrowe (bezstratne) czy obsługę różnych częstotliwości próbkowania (np. 32 kHz, 44,1 kHz, 48 kHz).
Podsumowanie
Magnetofon DAT łączy w sobie zaawansowaną mechanikę, podobną do tej znanej z magnetowidów, oraz elektronikę cyfrową odpowiedzialną za zapis i odczyt sygnału audio w formie cyfrowej. Głównym wyróżnikiem jest wirujący bęben z głowicami, który umożliwia bardzo gęsty zapis danych i wysoką jakość dźwięku przy zachowaniu stosunkowo niewielkiej szerokości taśmy. Dzięki temu magnetofony DAT były przez długie lata wykorzystywane w profesjonalnych zastosowaniach nagraniowych i archiwizacyjnych, zanim zostały wyparte przez nowsze, w pełni cyfrowe technologie zapisu danych (np. dyski twarde czy pamięci flash).
Kaseta Dat

Minusy formatu DAT
-praktyczny brak kaset nagranych firmowo
-drogie kasety
-problematyczne dyskusyjne używanie zamiast kaset Dat Kaset DDS (Nie zawsze wskazane)
—————————————————————————————————————————————-
Format DCC Magnetofony Dcc
W zasadzie WSZYSTKIE są takie same jeśli chodzi o mechanikę
Dlaczego ludzie NIE NAWIDZĄ DCC ?
BO jest dla nich za trudny tak za trudny w serwisowaniu
Wady
-wylewające się kondensatory niszczące płytę główną w kilku generacjach
-skomplikowana bardzo głowica ukryta głęboko w mechaniżmie
-brak jak w Dat części zamiennych
-tragiczne płyty główne setki zimnych lutów widoczne tylko pod profesjonalnymi mikroskopami do laptopów
-konieczność specjalnej pielęgnacji głowicy nie możliwa przez amatora
Zalety :
Wspaniałe przetworniki Dac w wysokich modelach
Oryginalne drogie kasety DCC z nagraną muzyką
UWAGA MAGNETOFON DCC CZYTA ZWYKŁE KASETY ANALOGOWE
UWAGA CO PROWADZI DO JEGO DEGRADACJI TO JEDEN Z NAJWIĘKSZYCH BŁĘDÓW


Historia Magnetofony DCC
Producentem i głównym promotorem formatu DCC (Digital Compact Cassette) była firma Philips. We współpracy z Matsushitą (Panasonic) licencjonowano tę technologię również innym markom. Do najbardziej znanych producentów magnetofonów DCC należeli:
Philips (główny twórca formatu)
Marantz (marka należąca do Philipsa)
Technics (marka firmy Matsushita / Panasonic)
Grundig (w niektórych modelach opartych na rozwiązaniach Philipsa)
Ze względu na relatywnie niewielką popularność DCC, tylko kilka firm zdecydowało się na wprowadzenie do oferty urządzeń w tym formacie, przy czym największą liczbę modeli dostarczył sam Philips (oraz Marantz).
Magnetofon DCC (Digital Compact Cassette) został opracowany przez firmę Philips na początku lat 90. jako następca (i zarazem konkurent) systemu kasetowego analogowego. W przeciwieństwie do DAT, w formacie DCC zastosowano klasyczną „kasetę” o wymiarach takich samych jak standardowa kaseta kompaktowa, jednak w jej wnętrzu znajdowała się taśma i układ zapisu cyfrowego. Dużą zaletą DCC miała być wsteczna kompatybilność – możliwość odtwarzania tradycyjnych kaset analogowych w tym samym urządzeniu. Poniżej opisano główne aspekty budowy i działania magnetofonu DCC:
1. Nośnik: kaseta DCC
Wymiary kasety
Kaseta DCC zachowuje rozmiary standardowej kasety analogowej (tzw. „Compact Cassette”).
Różni się jednak wnętrzem – taśma przeznaczona do nagrań cyfrowych ma lepsze parametry magnetyczne, a sama kaseta jest oznaczona dodatkowymi otworami identyfikującymi ją jako DCC.
Kompatybilność z kasetami analogowymi
Główną ideą systemu było to, aby w magnetofonie DCC można było również odtwarzać (choć nie nagrywać w formacie cyfrowym) tradycyjne kasety analogowe.
Dzięki temu użytkownik nie tracił dostępu do swoich dotychczasowych nagrań.
2. Mechanizm transportu taśmy
Podobieństwa do klasycznego magnetofonu kasetowego
Podstawowe elementy, takie jak dwie szpule w kasecie czy capstan (wałek napędowy) i pinch roller (rolka dociskowa), działają analogicznie jak w magnetofonach kasetowych.
Taśma jest przesuwana z prędkością 4,76 cm/s (taką samą, jak w zwykłych magnetofonach kompaktowych).
Zaawansowana kontrola położenia taśmy
Ze względu na cyfrowy zapis wymagana jest znacznie większa precyzja prowadzenia taśmy i jej stabilne ułożenie względem głowic.
W magnetofonach DCC zastosowano bardziej rozbudowane układy sterowania (serwomechanizmy), które stabilizują prędkość przesuwu i naciąg taśmy.
3. Głowice: sekcja analogowa i cyfrowa
Głowica cyfrowa (DCC)
Magnetofony DCC posiadają specjalną, wielościeżkową (wielokanałową) głowicę do zapisu i odczytu cyfrowego.
Głowica nie obraca się (w przeciwieństwie do DAT), lecz jest głowicą stacjonarną, podzieloną na wiele torów, które równocześnie zapisują/odczytują kolejne „pasy” (ścieżki) danych na taśmie.
Zapis jest realizowany z zastosowaniem kodowania i modulacji (m.in. kod EFM – Eight-to-Fourteen Modulation, stosowany wcześniej także w płytach CD), a także systemów korekcji błędów (np. Reed-Solomon).
Głowica analogowa (kompatybilność wsteczna)
Obok głowicy cyfrowej znajduje się klasyczna głowica analogowa, umożliwiająca odtwarzanie starego typu kaset kompaktowych (CC).
Dzięki temu urządzenie rozpoznawało automatycznie rodzaj kasety (analogowa czy cyfrowa) i w przypadku kasety analogowej korzystało tylko z sekcji analogowej.
4. Elektronika i przetwarzanie sygnału
Sygnał cyfrowy
Dane są zapisywane na taśmie w sposób skompresowany metodą PASC (Precision Adaptive Sub-band Coding) – to algorytm oparty na rozwiązaniach podobnych do tych, które w późniejszych latach były rozwijane w formacie MPEG (MP1/MP2).
Częstotliwość próbkowania i rozdzielczość: typowo 44,1 kHz, 16 bitów, co odpowiada jakości CD.
Poza samą kompresją stosowane są też bloki kontrolne i systemy korekcji błędów, pozwalające na względnie niezawodny zapis nawet przy niewielkim błędzie prowadzenia taśmy czy drobnych uszkodzeniach nośnika.
Sygnał analogowy
Gdy urządzenie rozpozna kasetę analogową, przełącza się w tryb analogowy.
Sygnał przechodzi wtedy przez klasyczny tor odczytu analogowego, podobny do tego w zwykłych magnetofonach kasetowych.
Układy sterowania i procesory DSP
Sercem przetwarzania cyfrowego jest procesor sygnałowy (DSP), który odpowiada za kompresję/dekompresję PASC, korekcję błędów, a także za komunikację z pozostałymi układami.
Układy serwo (sterowniki silnika napędowego i mechanizmów) kontrolują płynność transportu taśmy.
Zintegrowany mikroprocesor koordynuje pracę całego magnetofonu: obsługuje panel sterowania, wyświetlacz, przełącza tryby pracy (DCC/analog), monitoruje stan kasety itp.
Zasilacz
Zapewnia stabilne napięcia zasilające wszystkie układy (cyfrowe, analogowe, mechaniczne).
Filtracja i stabilność zasilania są istotne, aby uniknąć zakłóceń w sygnale audio i błędów zapisu/odczytu.
5. Detekcja rodzaju kasety i przełączanie trybów
Czujniki kasety
Specjalne otwory w obudowie kasety DCC umożliwiają magnetofonowi rozpoznanie, czy włożono kasetę cyfrową, czy tradycyjną analogową.
Po włożeniu kasety do napędu układy kontrolne sprawdzają obecność tych otworów i automatycznie przełączają tor sygnałowy.
Automatyczne przełączanie głowic
Jeżeli urządzenie wykryje kasetę DCC, głowica cyfrowa zostaje aktywowana do zapisu/odczytu, a tor analogowy jest nieaktywny (z wyjątkiem możliwego podsłuchu wyjścia analogowego).
W przypadku klasycznej kasety kompaktowej używana jest wyłącznie głowica analogowa.
6. Wyposażenie i funkcje dodatkowe
Wejścia i wyjścia
Magnetofony DCC były wyposażane zarówno w złącza analogowe (RCA, czasem XLR w wersjach profesjonalnych), jak i cyfrowe (np. wyjścia/wyjścia optyczne TOSLINK czy koaksjalne S/PDIF).
Umożliwiało to bezstratny transfer sygnału cyfrowego (np. z odtwarzacza CD lub innego urządzenia cyfrowego).
Identyfikacja utworów, wyświetlacz
Przy zapisie cyfrowym możliwe było wstawianie znaczników (ID) utworów, tytułów i innych metadanych, co ułatwiało nawigację.
Niektóre modele wyposażano w wyświetlacz pokazujący informacje o aktualnym utworze, czasie, trybie pracy, parametrach sygnału, itp.
System autokalibracji
W części modeli istniały układy do automatycznej kalibracji taśmy (podobnie jak w niektórych magnetofonach analogowych), w celu uzyskania optymalnych warunków zapisu.
Pozwalało to zminimalizować błędy zapisu cyfrowego i utrzymać wysoką jakość dźwięku.
7. Podsumowanie
Magnetofon DCC jest ciekawym przykładem urządzenia łączącego świat cyfrowego zapisu (z kompresją sygnału) z klasyczną formą kasety kompaktowej. Z technologicznego punktu widzenia wyróżnia się:
Stacjonarną, wielokanałową głowicą cyfrową (zapis helikalny nie jest tu stosowany, w przeciwieństwie do DAT).
Wsteczną kompatybilnością z kasetami analogowymi dzięki obecności dodatkowej głowicy analogowej.
Zaawansowanym systemem kodowania (PASC) i korekcji błędów, aby zapewnić niezawodność zapisu i zbliżoną do CD jakość dźwięku.
Zastosowaniem znanych rozwiązań mechanicznych z klasycznego magnetofonu (kaseta, rolka dociskowa, capstan), ale wzmocnionych nowoczesnymi układami sterowania (serwomechanizmy, mikroprocesory).
Głowica magnetofonu Dcc

Choć format DCC nigdy nie zdobył masowej popularności i ustąpił miejsca innym technologiom (CD, MiniDisc, a później zapisom plikowym), stanowi on ważny rozdział w historii rozwoju cyfrowych rejestratorów audio i intrygujący przykład innowacyjnego podejścia do „wskrzeszenia” klasycznej kasety w erze cyfrowej.

Walkmany Dat I DCC
Są istnieją niestety serwisowanie jest x100 trudniejsze miniaturyzacja.
Nie ma sensu dodawać dodatkowych informacji
Realia rynkowe
Magnetofony zniszczone zmęczone trudno o dobrą sztukę
Warto ?
Warto ale jak masz porfel miłość zamiłowanie cierpliwość
Ja osobiście mam i każdą sztukę uratuję o ile się da nawet jeśli nie zmienię auta przez 10 lat 🙂
Bawiłeś się magnetofonami analogowymi nie baw się magnetofonami cyfrowymi !!! jedne z drugimi nie mają wiele wspólnego dlatego tak dużo osób jest ich przeciwnikami bo już się oduczyło.
To nie to samo i zbankrutujesz a jeśli nie masz o nich pojęcia to traktuj ten artykuł jako muzeum